Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningYtterligare en nybörjare
You need to log in to create posts and topics.

Pröva med att göra bensparken under vattnet , låt inte fötterna komma upp, det är jobbigt men det ger en bra känsla för vilket ( grepp ) du har .

Karin - så var det för mig med det två första gångerna. Jag la plattan åt sidan och körde liksom utan..Hade armarna rakt som en pil i stället...och då tuffa jag fram.
Det är först nu två år senare jag kan hantera plattan och komma framåt vid benspark. Då

Okej! Tack alla, för de fina tipsen. Ska prova imorgon.

Min dotter hade samma problem. Fick samma kommentarer av tränaren att. ni gör rätt. Gör man rätt så kommer man frammåt !!!!
Skönt att alla våra simträning nu går en väldigt bra utbildning.

Min dotter hade samma problem. Fick samma kommentarer av tränaren att. ni gör rätt. Gör man rätt så kommer man frammåt !!!!
Skönt att alla våra simträning nu går en väldigt bra utbildning.

Här en till som gjorde sin första lektion idag. Samma som man beskrivit ovan. Gjorde i princip helt rätt enligt läraren, men jag kom knappt framåt alls. Det ger sig framöver menade han. Jag var möjligen för spänd. Tyckte jag tänkte på allt: att inte spar

Vad är det som kommer efter hand? Uthållighet? Styrka? Teknik? Allt detta?

Benspark med platta kan vara knepigt tycker jag. Det är stor risk att man ligger för högt med huvud och axlar vilket gör att benen sjunker. Motståndet i vattnet blir då mycket större.
Testa att ligga så strömlinjeformat som möjligt med huvudet ner i vatt

Kör utan platta med huvudet under vattnet, sträckt som en telefonstolpe (inbillar jag mig...hmmm?). Tror starkt att det är mina ben som är huvudproblemet. Krokiga ben, kobent?

Har inga problem med att köra benspark med platta. Fjärilskickar däremot tycker jag det är svårt att få till bra om man inte går ner med huvudet i vattnet och sträcker ut ordentligt.