Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning% av maxpuls
You need to log in to create posts and topics.

På tal om individuella variationer i samband med laktattröskel. Det brukar ju sägas att man under idealiska förhållanden ska kunna hålla sin tröskelfart i 60 minuter. Men jag undrar hurpass väl det korrelerar med fart vid den "sanna" individuella tröske

@Karin G

Jag ser ingenstans att du genomfört ett maxpulstest, har du gjort det för att fastställa din maxpuls?

Du skriver lite längre ned att om du springer på 65% av maxpuls så blir det 127 i bpm och att det skulle vara svårt att springa så långsamt.

Jag måste nog säga att även jag har problem med att springa i 65%-75% av min maxpuls (190). Det skulle innebära 123-142 i puls och det har jag nästan aldrig tålamod till.

Jag hade samma problem som du Peter P och i mitt fall berodde det på att jag använt en maxpuls baserat på ett medelvärde. När jag sedan gjord ett pulstest i "labbmiljö" så fick jag reda på att min maxpuls vida översteg medelvärdet, så när jag justerade up

Det är intressant att vid sådana här diskussioner, verkar en majoritet ha en maxpuls som är högre än medelvärdet. 🙂

Vad jag vet har alla en maxpuls som lligger över medelvärdet ... under ett godtyckligt pass 😉

Running cloud: Det är säkerligen inte fallet med mig då jag har åtskillga indikationer på att min maxpuls är korrekt på några slag när. (Egna maxpulstester + arbetsEKG + snittpuls under maxbelastning på 10K tex)

Och om jag verkligen anstränger mig så kan

Running Cloud, nej jag har aldrig gjort något maxpulstest. Jag har istället räknat ut ungefär var min maxpuls ligger genom att räkna baklänges. Dvs jag vet på ett ungefär vilken intensitet jag ligger på (eller jag trodde innan jag lyfte den här frågan att

Bra där Lingling.

Jag menar ju att min maxpuls översteg det medelvärde för maxpuls som råder i min åldersgrupp enligt formeln 220-åldern som verkar vara vanlig att utgå ifrån.

Ja jag kan bara redovisa för hur det är i mitt fall och jag tycker också att

För att räkna ut % av din maxpuls på rätt sätt så räknar man såhär:

(Maxpuls minus vilopuls) gånger % av maxpuls du vill ha. Därefter lägger du till vilopulsen igen.

Exempel:
Maxpuls=190 bpm
Vilopuls=60 bpm
uträkning 80% av max:

190-60=130
130*0,80=104