Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning-12 Springa?
You need to log in to create posts and topics.

Om jag formulerar mig så här då:
Finns det inte en rekommenderad gräns för träning i kyla?
"Astma-gräns" typ....

(Har två astmatiker i familjen. Vill inte ha fler)

Tror inte det finns någon speciell astmagräns. Det är individuellt och vissa astmatiker klarar inte minusgrader alls.

För tillfället kör jag med Airtrim när det blir kallare än -15. Glömde tidigare i vinter Airtrimen vid -19 och det gillade inte luftröre

OK. Tack Jonas.

Finns ingen gräns vad jag har hört.

Har själv astma och klarar inte en träning utan medicin innan, min gräns går ungefär vid -15.
Men är det -12 eller kallare så kör jag med Airtrim, för att inte riskera att något händer under ett pass.
Med Airtrim har j

Jag skidade Vasaloppet i -33 grader. Kalt men jag kom till Mora.

TT

När jag sprang ett halvmarathon i december var det -15 grader som köldgräns för den tävlingen. Har fått för mig att -15 grader är en vanlig gräns man brukar tala om.

Jag tror att det finns en gräns runt -15 till -20 grader för tävling men för träning skulle jag säga att det är upp till var och en att göra en egen bedömning.
Jag brukar springa i alla väder och temperaturer men jag anpassar farten istället!

min egen erfarenhet av min astma: Ibland känner jag av astman om de är +2 nästa gång går de bra även då de är -20. Jag har ansträngningsastma, de de nu finns något som heter de. Jag har märkt att jag måste vara noga med uppvärmning, inte börja tok springa

Bandylandslaget spelade visst en match mot Ryssland i ca -40 grader. De fick dela upp matchen i tre perioder för att tina upp spelarna. 😀

När någon nämner sport och kyla kommer jag alltid att tänka på "The Ice Bowl", jag har en dokumentär om matchen på DVD som jag kollar på med jämna mellanrum (börjar nog bli dags snart)

Saxat från Wikipedia:

"The 1967 game, played on December 31 at Lambe