Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Några av mina närmaste tycker att jag tränar för mycket. Det kan komma kommentarer som:
"Det kan inte vara bra att hålla på som du gör"
"Du tränar ju jämt"

Jag tränar 3-4 gånger (4 timmar) i veckan och jag tycker verkligen inte det är mycket. När jag va

När jag var 29 år och skulle springa mitt första marathon så sa min mamma sklal du "verligen" gör det. Detta var med tanke om att jag skulle kunna dö tror jag. Så här 25 år senare tänker jag börja springa igen för Stockholm Marthon 2010. Vad man skall säg

Anders, jag måste börja med att säga att det är riktigt imponerande att springa LL på 2.24 med 4 timmars träning i veckan.
Jag kan få samma reaktion men det är relativt sällan, men då tränar jag 8-10 timmar i veckan.
Ställ en motfråga - Varför skulle det

De få gånger någon försöker med det där brukar jag kommentera att det är nyttigare att träna än sitta still och hänvisa till att Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar minst 30 minuters motion om dagen och fråga "kommer du upp i det?". De brukar in

Jag kanske ska tillägga att de flesta i mitt umgänge är väldigt aktiva själva så om jag nu tränar mer eller hårdare än vad de gör blir de bara sporrade att ta i mer själva 😀

Känner igen det där. Min omtänksamma mor är en ständig användare av uttrycket "Ska du verkligen träna idag också?".
Mitt argument brukar vara i stil med "Hur mycket jobbade morfar varje dag?". Han var bonde och jobbade från han var 15 tills han var över 9

Vi lägger ohyggligt med skattepengar på livsstilsrelaterade sjukdomar och knappast är det överträning som står för största delen. För samhällsekonomins skull - ut och rör på påkarna.

3-4 ggr per vecka och 4 timmar är ju inte mycket träning. Rekommenderad fysisk aktivitet per dag är 30 minuter vilket ger 3.5 timmar/vecka och det är bara för att man ska överleva 🙂

Av det som inte är farligt i små doser är det få saker som är farligt i det som uppfattas som stora doser....

Lite svårt att argumentera med sådana som inte riktigt har koll på vad som faktiskt rekomenderas i motionsväg och därmed baserar sina påståenden på inbillning och påhitt istället för fakta. Din träningsmängd matchar ju faktiskt ganska bra vad som rekomend