Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tänk så omtänksamma mammor kan vara 🙂
Jag är 45 och min mamma är jättebekymrad över mitt tränande (själv gör hon ingenting alls).
Hennes förklaringar till mitt "onaturliga beteende" är a) att jag drabbats av en ålderskris b) att jag håller på att få a

Mina föräldrar är snarare bekymrade över att vi i den "unga" generationen (under 50) rör oss för lite.

Ja, det borde väl vara så att vi ska vara bekymrade för att det är alldeles för många som rör sig för lite.

Och varför måste allt man håller på med nödvändigtvis vara nyttigt?

Om man är en vuxen människa som väljer ett fritidsintresse man av en eller annan anledning trivs med (och som inte är heroin) ser jag ingen särskild anledning till att man ska behöva öve

Fia-Lotta: jag brukade inte heller säga något varje gång jag går ut och tränar just pga sådana reaktioner. Men det känns inte kul eller ok. Jag får lov att träna precis hur jag vill (så länge jag faktiskt inte ÄR sjuk, och det är jag långt i från - snarar

Det kom ju en forskningsrapport från Karolinska Institutet om sambandet mellan träning (löpning) och dödlighet i hjärtsjukdomar och det visade sig att ju mer man tränade desto mindre sannolikhet att få hjärtsjukdomar. Kurvan planade aldrig ut, dvs det var

Ja Bohlin, det har du rätt i. Jag tränar i alla fall för att jag tycker det är roligt och mår bra av det. Att det dessutom är nyttigt är ju inte helt fel heller.

Denize: Håller du rätt på precis allt som din omgivning gör i din tur? Om ni har det som kutym kan jag förstå att det inte känns rätt om du inte redovisar..... Du behöver väl inte ljuga, men heller inte berätta varje gång att "nu går jag och tränar".

Jag

Usch då, vilket bekymmer folk verkar ha om Ert tränande! Måste vara lyckligt lottad som inte har såna människor i min omgivning. I mitt fall är de mer undrande hur ofta, hur mycket, när går nästa lopp osv...snarare är de imponerade över att jag som heltid

Man kan väl säga till dem något i stil med:
"Vissa väljer att sitta hemma och titta på TV, bli feta, sjuka och belasta samhället medan andra lever ett aktivt liv, mår bra och är friska."