Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel"Driftkostnader" för en racer cyk …
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker att gnisslet hörs om det sitter grus i klossarna.
Fast nu kör jag inte ShimaNO.

David den här tråden handlade väl om driftskostnader generellt, inte om vilken typ av system man kör på. Det finns, har funnits och kommer säkert att öppnas massor med andra tråda att ta den diskussionen i så vi behöver inte kapa just den här. 🙂

Kör tiagra-kassett o noname-fälgar. Har bytt kassett en gång, kedja två gånger o fälgar ingen gång på långt över tusen mil. Funkar helt ok för daglig pendling i 30-snitt. Fast jag fegar o cyklar inte så mycket november - mars ...

Vad kostar det att byta pedaler, vad kostar slitaget och vad är skillnaden på olika pedalr...(Fire away David! nu kan du forsätta förmedla dina budskap men helt korrekt med trådens syfte)

Nu försöker jag hitta orsaken till de höga driftskostnaderna på fälgar.
Det är möjligt att oväsen gör det svårt att höra ett svagt gnisslande ljud ifrån en liiiiten liiiiten stenflisa i en kloss.

Kör på mitt andra par kombi spd-vanliga pedaler sen 2002 på pendlarcykeln. Med tanke på att jag väger 90+ och har riktigt starka ben, antar jag att de har bra kvalitet. Eller var är det som sliter på pedaler?

Eftersom "bromsklossar" sliter på fälgar så tror jag att det är den cykeldelen som jag pratar om, just nu.

När jag cykelpendlade till jobbet (har numera gångavstånd) kostade det mig totalt ett par nya däck på ett par år. Jag fick cykeln (en halvkass, men fullt funktionsduglig transportcykel) av en som tröttnat på den, så det var inte ens en grundkostnad. Hade

Det är ju inte så att fälgarna håller ett par hundra mil bara. De håller kanske 2000 men de cyklar som jag använder enbart på vintern tar de slut fortare.

Jag slarvade på min vintercykel med att göra rent klossar och fälger. Straffet blir direkt nedslitna klossar, iofs inte så dyrt, samt rejäla spår i fälgarna vilket säkerligen kortar ner deras livslängd rejält. Vill man spara på fälgar o klossar gäller nog