Quote from Funbeat user on 7 May 2009, 19:24Ja det blir ganska dyrt att underhålla en racer för vad jag förstått ska man byta både kassett och kedja samtidigt, och göra dessa byten efter en 100 mil. En kassett verkar gå på mellan 500 - 1000 kr (beroende på modell) och kedja på 300 - 600 kr, så var
Ja det blir ganska dyrt att underhålla en racer för vad jag förstått ska man byta både kassett och kedja samtidigt, och göra dessa byten efter en 100 mil. En kassett verkar gå på mellan 500 - 1000 kr (beroende på modell) och kedja på 300 - 600 kr, så var
Quote from Funbeat user on 7 May 2009, 19:26Bättre att köra med bra grejor och underhålla prylarna.
C-A-M-P-A-G-N-O-L-O....
Bättre att köra med bra grejor och underhålla prylarna.
C-A-M-P-A-G-N-O-L-O....
Quote from Charlotte Skoglund on 7 May 2009, 19:29nog får du väl ut mer än 100-200mil på en drivlina på en racer???
har lyckats slakta en MTB driv på 80mil men aldrig till en racer....
nog får du väl ut mer än 100-200mil på en drivlina på en racer???
har lyckats slakta en MTB driv på 80mil men aldrig till en racer....
Quote from Funbeat user on 7 May 2009, 20:13När räknas kedjan som slaktad? Fick själv pynta över 2000 kr (inkl service) för att jag inte bytt kedjan i tid och väntat så länge att även den större klingan fram behövde bytas... Den ska man tydligen "aldrig" behöva byta... (#)
När räknas kedjan som slaktad? Fick själv pynta över 2000 kr (inkl service) för att jag inte bytt kedjan i tid och väntat så länge att även den större klingan fram behövde bytas... Den ska man tydligen "aldrig" behöva byta... (#)
Quote from Funbeat user on 7 May 2009, 20:20Det gäller att byta runt med några kedjor och kassetter.
Då varar grejorna mycket längre än med "kör till det rasar tanken". Den fungerar på en vinterpendlare men inte på en bättre hoj.
Det gäller att byta runt med några kedjor och kassetter.
Då varar grejorna mycket längre än med "kör till det rasar tanken". Den fungerar på en vinterpendlare men inte på en bättre hoj.
Quote from Bertil Nolheim on 7 May 2009, 22:14Kedjan behöver bytas när den längt sig ca. 0,5% (1/16 tum på 12 tum). För mig har det blivit 500-600 mil vid torrt väglag. Då behöver man inte byta kransarna.
Bromsklossar går det ju däremot åt en del och jag har bytt fälgar vartannat år på vintercykeln.
Kedjan behöver bytas när den längt sig ca. 0,5% (1/16 tum på 12 tum). För mig har det blivit 500-600 mil vid torrt väglag. Då behöver man inte byta kransarna.
Bromsklossar går det ju däremot åt en del och jag har bytt fälgar vartannat år på vintercykeln.
Quote from ellen olsson on 7 May 2009, 22:16> Bromsklossar går det ju däremot åt en del och jag har bytt fälgar vartannat år på vintercykeln.
Mina fälgar har hållit i 12 år nu...
> Bromsklossar går det ju däremot åt en del och jag har bytt fälgar vartannat år på vintercykeln.
Mina fälgar har hållit i 12 år nu...
Quote from Charlotte Skoglund on 7 May 2009, 22:19har du skivbromsar Fredrik 🙂
annars kan man ju alltid köra Fixie vintertid & bara bromsa i nödfall, för lite bromsmodulation går bra med fötterna..
har du skivbromsar Fredrik 🙂
annars kan man ju alltid köra Fixie vintertid & bara bromsa i nödfall, för lite bromsmodulation går bra med fötterna..
Quote from ellen olsson on 7 May 2009, 22:19Nej, skivbromsar är inte tillåtet.
Nej, skivbromsar är inte tillåtet.
Quote from Rasmus Olsson on 7 May 2009, 22:21Bara i nödfall?
Bara i nödfall?