Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel"Driftkostnader" för en racer cyk …
You need to log in to create posts and topics.

Ja det blir ganska dyrt att underhålla en racer för vad jag förstått ska man byta både kassett och kedja samtidigt, och göra dessa byten efter en 100 mil. En kassett verkar gå på mellan 500 - 1000 kr (beroende på modell) och kedja på 300 - 600 kr, så var

Bättre att köra med bra grejor och underhålla prylarna.
C-A-M-P-A-G-N-O-L-O....

nog får du väl ut mer än 100-200mil på en drivlina på en racer???
har lyckats slakta en MTB driv på 80mil men aldrig till en racer....

När räknas kedjan som slaktad? Fick själv pynta över 2000 kr (inkl service) för att jag inte bytt kedjan i tid och väntat så länge att även den större klingan fram behövde bytas... Den ska man tydligen "aldrig" behöva byta... (#)

Det gäller att byta runt med några kedjor och kassetter.
Då varar grejorna mycket längre än med "kör till det rasar tanken". Den fungerar på en vinterpendlare men inte på en bättre hoj.

Kedjan behöver bytas när den längt sig ca. 0,5% (1/16 tum på 12 tum). För mig har det blivit 500-600 mil vid torrt väglag. Då behöver man inte byta kransarna.

Bromsklossar går det ju däremot åt en del och jag har bytt fälgar vartannat år på vintercykeln.

> Bromsklossar går det ju däremot åt en del och jag har bytt fälgar vartannat år på vintercykeln.

Mina fälgar har hållit i 12 år nu...

har du skivbromsar Fredrik 🙂

annars kan man ju alltid köra Fixie vintertid & bara bromsa i nödfall, för lite bromsmodulation går bra med fötterna..

Nej, skivbromsar är inte tillåtet.

Bara i nödfall?