Quote from Funbeat user on 27 August 2010, 19:15Örebrostudien verkar inte säga något om eventuella risker med fysisk aktivitet, däremot att inaktivitet i unga år ger ökad risk för sjuklighet när man blir äldre.
Maratonstudien verkar säga att förekomsten av förträngda kranskärl hos marathonlöpare inte
Örebrostudien verkar inte säga något om eventuella risker med fysisk aktivitet, däremot att inaktivitet i unga år ger ökad risk för sjuklighet när man blir äldre.
Maratonstudien verkar säga att förekomsten av förträngda kranskärl hos marathonlöpare inte
Quote from Funbeat user on 27 August 2010, 19:20Ja, en grej till: att det inte var någon skillnad i förekomst av förträngda kranskärl löpare/icke löpare var för subkliniska förträngningar, vilket torde betyda icke-symtomgivande förträngningar. Dvs inte för människor med kärlkramp etc.
Ja, en grej till: att det inte var någon skillnad i förekomst av förträngda kranskärl löpare/icke löpare var för subkliniska förträngningar, vilket torde betyda icke-symtomgivande förträngningar. Dvs inte för människor med kärlkramp etc.
Quote from Jonna Karlsson on 27 August 2010, 20:10Om artikeln (Svd) nu är baserad på denna marathonstudie så innebär det väl att rubriken är totalt missvisande - det borde väl ha stått "Farligt med kranskärlsförträngningar även för dom som motionerar".
Nu vet vi ju förstås inte hela bilden, då artikeln h
Om artikeln (Svd) nu är baserad på denna marathonstudie så innebär det väl att rubriken är totalt missvisande - det borde väl ha stått "Farligt med kranskärlsförträngningar även för dom som motionerar".
Nu vet vi ju förstås inte hela bilden, då artikeln h
Quote from Funbeat user on 27 August 2010, 21:34När blev senaste en medicinsk - eller vetenskaplig över huvud taget - artikel korrekt refererad i en RUBRIK i dagstidning? 🙂
När blev senaste en medicinsk - eller vetenskaplig över huvud taget - artikel korrekt refererad i en RUBRIK i dagstidning? 🙂
Quote from Funbeat user on 28 August 2010, 10:42Inger Atterstam på SvD brukade vara ganska bra - men hon gick i pension i vintras (?).
Inger Atterstam på SvD brukade vara ganska bra - men hon gick i pension i vintras (?).
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 15:47Tycker råden på Marathon.se var kloka:
• Träna aldrig med infektion i kroppen, 20 procent av dödsfallen beror på hjärtmuskelinflammation som orsakats av luftvägsinfektion.
• Om du varit sjuk, börja inte träna på samma nivå utan återgå stegvis och lyssna
Tycker råden på Marathon.se var kloka:
• Träna aldrig med infektion i kroppen, 20 procent av dödsfallen beror på hjärtmuskelinflammation som orsakats av luftvägsinfektion.
• Om du varit sjuk, börja inte träna på samma nivå utan återgå stegvis och lyssna
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 20:34Jag läste artikeln i Svenska Dagladet i fredags. Blev inte klokare direkt...
Alltså: Börjar du träna vid 30-årsåldern så löper du ökad risk att få hjärtproblem vid 60-årsåldern...
Vad betyder det egentligen?
Jag sprang mitt första Lilla Lidinglopp när
Jag läste artikeln i Svenska Dagladet i fredags. Blev inte klokare direkt...
Alltså: Börjar du träna vid 30-årsåldern så löper du ökad risk att få hjärtproblem vid 60-årsåldern...
Vad betyder det egentligen?
Jag sprang mitt första Lilla Lidinglopp när
Quote from Elias Engqvist on 29 August 2010, 23:04Vad dom egentligen försöker säga är: Börjar man inte träna förrän vid 30-års-åldern har kranskärlen (tror jag det var) redan förtjockats (blivit dåliga) och då man börjar bli lite klenare (vid 60-års-åldern) så kan problem uppstå...
(Det där är en perfe
Vad dom egentligen försöker säga är: Börjar man inte träna förrän vid 30-års-åldern har kranskärlen (tror jag det var) redan förtjockats (blivit dåliga) och då man börjar bli lite klenare (vid 60-års-åldern) så kan problem uppstå...
(Det där är en perfe
Quote from Catharina Brattlin on 29 August 2010, 23:24Jösses, var ska då jag få ont nånstans, som började löpträna vid 37 års ålder!!
(Dock ej helt otränad 😉 )
Jösses, var ska då jag få ont nånstans, som började löpträna vid 37 års ålder!!
(Dock ej helt otränad 😉 )
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 09:46Tyckte det var lite anmärkningsvärt att mer än 30% av deltagarna i den tyska studien hade "subkliniska förträngingnar" av kranskärlen, vilket ju alltså inte skilde dem jfr en kontrollgrupp och skulle ge en viss ökad risk för "coronary events" vid kraftigt
Tyckte det var lite anmärkningsvärt att mer än 30% av deltagarna i den tyska studien hade "subkliniska förträngingnar" av kranskärlen, vilket ju alltså inte skilde dem jfr en kontrollgrupp och skulle ge en viss ökad risk för "coronary events" vid kraftigt