Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning"Farligt med för mycket motion"
You need to log in to create posts and topics.

Örebrostudien verkar inte säga något om eventuella risker med fysisk aktivitet, däremot att inaktivitet i unga år ger ökad risk för sjuklighet när man blir äldre.
Maratonstudien verkar säga att förekomsten av förträngda kranskärl hos marathonlöpare inte

Ja, en grej till: att det inte var någon skillnad i förekomst av förträngda kranskärl löpare/icke löpare var för subkliniska förträngningar, vilket torde betyda icke-symtomgivande förträngningar. Dvs inte för människor med kärlkramp etc.

Om artikeln (Svd) nu är baserad på denna marathonstudie så innebär det väl att rubriken är totalt missvisande - det borde väl ha stått "Farligt med kranskärlsförträngningar även för dom som motionerar".
Nu vet vi ju förstås inte hela bilden, då artikeln h

När blev senaste en medicinsk - eller vetenskaplig över huvud taget - artikel korrekt refererad i en RUBRIK i dagstidning? 🙂

Inger Atterstam på SvD brukade vara ganska bra - men hon gick i pension i vintras (?).

Tycker råden på Marathon.se var kloka:
• Träna aldrig med infektion i kroppen, 20 procent av dödsfallen beror på hjärtmuskelinflammation som orsakats av luftvägsinfektion.
• Om du varit sjuk, börja inte träna på samma nivå utan återgå stegvis och lyssna

Jag läste artikeln i Svenska Dagladet i fredags. Blev inte klokare direkt...

Alltså: Börjar du träna vid 30-årsåldern så löper du ökad risk att få hjärtproblem vid 60-årsåldern...

Vad betyder det egentligen?

Jag sprang mitt första Lilla Lidinglopp när

Vad dom egentligen försöker säga är: Börjar man inte träna förrän vid 30-års-åldern har kranskärlen (tror jag det var) redan förtjockats (blivit dåliga) och då man börjar bli lite klenare (vid 60-års-åldern) så kan problem uppstå...

(Det där är en perfe

Jösses, var ska då jag få ont nånstans, som började löpträna vid 37 års ålder!!

(Dock ej helt otränad 😉 )

Tyckte det var lite anmärkningsvärt att mer än 30% av deltagarna i den tyska studien hade "subkliniska förträngingnar" av kranskärlen, vilket ju alltså inte skilde dem jfr en kontrollgrupp och skulle ge en viss ökad risk för "coronary events" vid kraftigt