Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning"Håll" i axeln 🙁
You need to log in to create posts and topics.

Intressant! Jag har känt samma sak men trodde att det var nåt knasigt i min kropp bara... Det var dock mycket mer i början, när jag precis började springa och nu mycket mer sällan. För min del har det dock räckt med att skaka axlarna, lyfta upp och ner oc

Ja inte vet jag...men under någon mara då jag också fick sånt där håll i en grupp och började snacka om det så sa en typ "Bitr Överläkare" i samma löparklunga etc...nääää du har ont i lungspetsen....eller lungtappen...eller så....Ja jag kunde ju inte över

Spånar vidare... det skulle kunna vara syrebrist i ligament och senor, vävnader som har ganska svag blodtillförsel. Då låter det som att rörelseövningar eller styrketräning skulle kunna hjälpa som några har nämnt.

Styrketräning tror jag inte är nyckeln, för jag har tränat mycket sådant i flera år. Men kanske syrebrist....

En tjej jag tränade med förut hade detta problemet. Hon fick reda på att det var syrebrist. Problemet försvann när hon tränat ett tag.

Jag hade också problemet när jag spelade fotboll men efter att kört på gym i tre månader mellan en säsong och en annan under hösten så har jag sedan dess aldrig haft problemet mer. Hade aldrig varit på gym innan.

Så min personliga gissning är att jag va

Jag tror att jag personligen får det när jag springer för fort. Att jag därför får syrebrist. Snarare än brist på muskler.

Men det är säkert individuellt vad det beror på.

För mig händer (eller snarare hände) det oftare vid ökning av hastighet eller när jag skulle köra ett pass i högre tempo än normalt.
Anledningen fick mig alltid att tänka att det har med hållningen att göra. I samband med att öka till ett högre tempo är

Jag har bara haft det ett par gånger i samband med löpning och det har båda gångerna varit i slutet av långpass i låg fart.

Däremot fick jag det för några veckor sen när jag målade innertak!

Fundera på orsaken DÅ...;)

Jag tror mig ha lite fakta och lite högst personlig teori på detta fenomen

Har också håll i just höger axel ibland. Jag springer 3-5 mil/vecka, kör ca 50 armhävningar/dag så att jag ser väl inte mig själv som otränad.
Gick till min fantastiska kiroprakto