Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka träningsdosen, hur mycket?
You need to log in to create posts and topics.

Hur mycket bör man öka träningsdosen, i tid för enkelhetens skull, per år för att bli bättre men utan att riskera skador och liknande skavanker p.g.a. för mycket träning? Spelar ju förstås också väldigt stor roll hur hög intensiteten på varje pass är men

Jag säger; lyssna på kroppen. Talar den om för Dig att Du tränar för mycket (dålig sömn, ofrivillig viktnedgång, frekventa infektioner, skador, onormalt förhöjd puls under träning/vilopuls mm...) så tränar Du för mycket helt enkelt. Det går inte att lura

Tycker det är svårt att räkna på hela år, men tipset brukar vara att inte öka belastningen mer än 10 procent per vecka. Personligen tycker jag detta är för mycket, och att man hellre kan vara konservativ och öka 5 procent. Öka inte intensiteten (= hur hår

tror jag ska testa det där med %/vecka men vet inte riktigt hur mkt...får klura på det

Där ser man, Hippokrates minsann. Redan de gamla grekerna fick hälsene- och benhinneinflammationer tydligen...

Gäller detta löpning? I så fall...

Jag tycker också att det är lättare att resonera med 10% regeln vecka till vecka. Sedan tror jag stenhårt p

Det beror på hur man lägger upp träningen. Jag har bara halva volymen mot förra året kanske, men jag kör mycket hårdare istället och det kräver mer återhämtning för mig iallafall.

Sylvia, "Lyssna på kroppen" är ett gammalt råd som många har testat. Antingen är de flesta lomhörda eller så stämmer rådet inte. Jag är böjd att med viss bestämdhet vidhålla det senare. Du får signaler från kroppen, men då är det redan för sent och skadan

Leif, jag tänker inte säga emot Dig. 🙂

Att lyssna in kroppens signaler kan man göra på flera sätt. Lyssna i ett tidigt skede och åtgärda problemet innan det sker en skada eller något annat knas. Lyssna lite, hoppas på det bästa men ändå ignorera pga må

Marathon har en kort artikelserie (sex sidor) om Viktiga Vilan. Läsvärt

http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=333

Det gamla "Lyssna på kroppen"-rådet fungerar ju alltid, men inte alla vet hur man lyssnar och vad de hör. Jag har själv nåt ett stadie där jag faktiskt både hör och förstår min kropps signaler.

De senaste 6 veckorna har jag ökat från 60 km till 90 km / v