Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka träningsdosen, hur mycket?
You need to log in to create posts and topics.

En tumregel brukar vara att man lägger in antingen lätta löppass mellan intensiva pass eller vilodagar. Just den regeln brukar jag själv följa, men jag håller definitivt med om att det är viktigt att lära sig lyssna på kroppen. Just nybörjare och väldigt

Det jag vill hävda är att det inte räcker att bara lyssna på kroppen, den ger inte alltid tillräckligt med signaler och inte i tid. Jag har sett många som tidigare, t ex på puls.se, som hävdade att de gjorde det men skadorna kom ändå. Man är alltid i faro

Leif har rätt i att det inte alltid räcker att lyssna på kroppen, eftersom kroppen väldigt ofta signalerar när det är för sent. Ibland signalerar den dock även i god tid åxå, vilket man naturligtvis åxå kan misstolka.
Om man planerar sin löpträning så är

Fast går det inte att ta hjälp av div leksaker (läs tex R-R mätning på vissa pulsmätare) för att få en hint om vars kroppen är på väg? (vi lomhörda måste ju få fuska lite)

(R-R mätning innebär att klockan mäter tids variationen mellan hjärtslagen)

Sedan är det ju tyvärr så att vi alla är olika, både förmågan att lyssna på kroppen men också kropparnas skadebenägenhet. Men som man har önskat att man skulle komma på något riktigt genialt för att förebygga och undvika skador.

Så vad jag menar är att

Leif, nej då, jag tog inte illa vid mig. Jag tyckte bara att mina intervallpass under veckan inte hade med diskussionen att göra. 🙂

Kan hända att två så täta intervallpass inte är det optimala, men just för att jag känner min kropp så väl så vet jag at

R-R mätning kan nog hjälpa till att detektera eventuell överträning, men är nog inte ett pålitligt verktyg för att varna för enskilda skador i muskler, senor, ligament etc.

Jag tror att ett enkelt vilopulstest är ungefär lika effektivt test på "allmänhäl

Jag tycker det är _väldigt_ svårt att veta vad jag lyssnar på.
Latmasken/hypokondern eller kroppen, eller mina löparambitioner.
Allihop vill vara med!
(H)

Alla maskarna slåss om uppmärksamhet? 🙂

Lingling, man lär sig småningom vilket "ajaj" som är viktigt att lyssna på och vilket "ajaj" som man kan bortse ifrån. Erfarenhet? Så tycker jag att det har varit iaf.

Allvarligt talat så är det där med att "lyssna på kroppen" kvalificerat struntprat. Kroppen talar om när den vill vakna på morgonen så väckarklockor gör sig icke besvär. Kroppen föredrar all mat som är fet eller söt och ännu hellre båda dessa samtidigt. S