Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka träningsdosen, hur mycket?
You need to log in to create posts and topics.

Att verkligen LYSSNA på sin kropp är ett utmärkt sätt att tjäna den rätt. Kroppen har visst förmåga att tala om när den är mätt. Det är när vi äter med ögonen som vi blir feta. Kroppen har också en utmärkt förmåga att vakna i vettig tid på morgonen, iaf

Precis så Micke.

Ett exempel är det där med sömnen. Många har ett för långt dygn i förhållande till det ordinarie dygnet. Det har gjorts försök med att stänga in personer på ett sätt så att de inte haft någon som helst koll på klockan eller ljus/mörker.

Micke B och Jack T: Det känns som om ni inte läst in vad vi menar med att lyssna på kroppen. Det första man skall ha klart för sig är att kroppen vill befinna sig i "komfortzonen" (aka latmasken). Om man vill ha resultat i sin träning måste man ta sig uta

Du menar att det bara handlar om skador/skadekänningar kontra latmasken?

Hälsa är ju så mycket mer, som tex sömn och kost.

Du säger ju själv att du inte lyssnar på kroppen vad gäller sömn utan kör på schema. Varför lyssnar du inte på vad kroppen säger o

Jack, jag håller med dig. Det vore naivt att tro att alla är lika.

Skulle jag lyssna på kroppen just nu skulle jag lägga in mig på närmaste hospital, för ju närmare tävling jag kommer desto knäppare signaler får jag från kroppen (symptom, som cirkulerar

Eh, jo jag lyssnar på kroppen vad gäller sömn, det var ju det jag skrev? Att stanna uppe trots att man vet att man måste gå upp tidigt är att inte lyssna på kroppen i min värld. Men jag vet att även om jag är pigg så när jag går och lägger mig så brukar

Att stanna uppe trots att man vet att man måste gå upp tidigt kan åxå vara ett tecken på att man hör kroppen men inte lyssnar 😉

Jag vidhåller att det där med att lyssna på kroppen är trams. Ni som försvarar det säger "lyssna på kroppen, men selektivt" utan att precisera hur. Säg det till A-lagarna utanför systembolaget på måndag morgon strax före öppningsdags - där hittar ni gubba

Micke: Du får vidhålla vad du vill Micke, men du kan inte säga att vi har fel. Vi är alla olika, eller hur? Att blanda in A-lagarna är lika OT som att häröra till seriemördare som hör röster. Om nu din kropp hellre gör nåt annat än att träna etc så är det

Det finns väl olika sätt att lyssna på kroppen?
Varje gång jag springer så säger hela jag "men ge dig.... gå hem och sätt dig i soffan.... det är jobbigt.... det gör ont....." Ja, ni förstår.
Men om jag då VERKLIGEN känner efter, inte bara lyssnar på hu