Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 15:46De bästa mekaniska skivbromsarna kostar ca 500 kr styck. Hjul med skivbromsnav kanske är några procent dyrare än "vanliga" hjul. Så nej, kostnaden handlar det inte om.
De bästa mekaniska skivbromsarna kostar ca 500 kr styck. Hjul med skivbromsnav kanske är några procent dyrare än "vanliga" hjul. Så nej, kostnaden handlar det inte om.
Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 21:04Att skivorna skulle bli brännheta låter ganska tramsigt, speciellt som man bromsar måttligt mycket och dessutom tävlar under regn och rusk-säsongen, men däremot kan man kanske skära sig på dem om man snubblar eller liknande. Men i så fall kan väl skivan s
Att skivorna skulle bli brännheta låter ganska tramsigt, speciellt som man bromsar måttligt mycket och dessutom tävlar under regn och rusk-säsongen, men däremot kan man kanske skära sig på dem om man snubblar eller liknande. Men i så fall kan väl skivan s
Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 21:08Säg till MTBmekarna att deras erfarenheter är trams.
Sedan är det krångligt att ha skivorna på samma sida som drivpaketet.Det är ändå inget som berör de som inte tävlar i CycleX.
Säg till MTBmekarna att deras erfarenheter är trams.
Sedan är det krångligt att ha skivorna på samma sida som drivpaketet.
Det är ändå inget som berör de som inte tävlar i CycleX.
Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 21:18OK, jag köper förklaringen med drivpaketet, tänkte inte så långt... Men om jag då lyfter min MTB med skivbromsar så kan jag inte begripa hur jag skulle komma emot den bakre skivbromsen. Skulle det sitta en på racern, så verkar det lite mer rimligt att jag
OK, jag köper förklaringen med drivpaketet, tänkte inte så långt... Men om jag då lyfter min MTB med skivbromsar så kan jag inte begripa hur jag skulle komma emot den bakre skivbromsen. Skulle det sitta en på racern, så verkar det lite mer rimligt att jag
Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 21:21Men nu är en CycleX mer racer än MTB.
Men nu är en CycleX mer racer än MTB.
Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 21:22http://perssonscykelaffar.se/merida-cycle-cross-4/
Quote from Elias Engqvist on 24 September 2008, 21:30I alla fall då man pratar om racing med bilar så är problemet med varma skivor att bromsverkan blir kraftigt reducerad - därför är kylning av bromsskivor ett stort kapitel i den branchen...
I alla fall då man pratar om racing med bilar så är problemet med varma skivor att bromsverkan blir kraftigt reducerad - därför är kylning av bromsskivor ett stort kapitel i den branchen...
Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 21:33Det är bara i utförsbackarna, typ Eklandagatan i Göteborg som det krisar på CycleX.
Backen vid Säldammen i Slottskogen är lite snällare och fodrar bara bromsskärm.
Det är bara i utförsbackarna, typ Eklandagatan i Göteborg som det krisar på CycleX.
Backen vid Säldammen i Slottskogen är lite snällare och fodrar bara bromsskärm.
Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 21:44Ok, nu har jag läst i Shimanos bruksanvisning att man varnar för värmeutvecklingen, so fine. Jag måste nästan prova nästa gång jag är ute och cyklar. Har fortfarande lite svårt att köpa det hele. Jag återkommer med nivån av brännskada när jag har provat.
Ok, nu har jag läst i Shimanos bruksanvisning att man varnar för värmeutvecklingen, so fine. Jag måste nästan prova nästa gång jag är ute och cyklar. Har fortfarande lite svårt att köpa det hele. Jag återkommer med nivån av brännskada när jag har provat.
Quote from Funbeat user on 24 September 2008, 21:52Har man en större skiva får man dels större yta för värmen att stråla/konvekteras bort från, och dels större massa att ta upp värmen med (lägre yttemperatur för samma energimängd). Min pendlare har 203 mm skiva. Den har bara varit ljummen de gånger jag va
Har man en större skiva får man dels större yta för värmen att stråla/konvekteras bort från, och dels större massa att ta upp värmen med (lägre yttemperatur för samma energimängd). Min pendlare har 203 mm skiva. Den har bara varit ljummen de gånger jag va