Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

De bästa mekaniska skivbromsarna kostar ca 500 kr styck. Hjul med skivbromsnav kanske är några procent dyrare än "vanliga" hjul. Så nej, kostnaden handlar det inte om.

Att skivorna skulle bli brännheta låter ganska tramsigt, speciellt som man bromsar måttligt mycket och dessutom tävlar under regn och rusk-säsongen, men däremot kan man kanske skära sig på dem om man snubblar eller liknande. Men i så fall kan väl skivan s

Säg till MTBmekarna att deras erfarenheter är trams.
Sedan är det krångligt att ha skivorna på samma sida som drivpaketet.

Det är ändå inget som berör de som inte tävlar i CycleX.

OK, jag köper förklaringen med drivpaketet, tänkte inte så långt... Men om jag då lyfter min MTB med skivbromsar så kan jag inte begripa hur jag skulle komma emot den bakre skivbromsen. Skulle det sitta en på racern, så verkar det lite mer rimligt att jag

Men nu är en CycleX mer racer än MTB.

http://perssonscykelaffar.se/merida-cycle-cross-4/

I alla fall då man pratar om racing med bilar så är problemet med varma skivor att bromsverkan blir kraftigt reducerad - därför är kylning av bromsskivor ett stort kapitel i den branchen...

Det är bara i utförsbackarna, typ Eklandagatan i Göteborg som det krisar på CycleX.
Backen vid Säldammen i Slottskogen är lite snällare och fodrar bara bromsskärm.

Ok, nu har jag läst i Shimanos bruksanvisning att man varnar för värmeutvecklingen, so fine. Jag måste nästan prova nästa gång jag är ute och cyklar. Har fortfarande lite svårt att köpa det hele. Jag återkommer med nivån av brännskada när jag har provat.

Har man en större skiva får man dels större yta för värmen att stråla/konvekteras bort från, och dels större massa att ta upp värmen med (lägre yttemperatur för samma energimängd). Min pendlare har 203 mm skiva. Den har bara varit ljummen de gånger jag va