Quote from Guest on 28 May 2013, 21:59Som rubriken lyder: Är det värt att blanda styrka och löpning?
Jag brukar köra 3st styrkepass efter min löpning/rullskidor och längdskidor, 1 valfritt pass, 1 med mage och armar och 1 med ben
Jag kör övningar såsom: armhävningar, fällkniven, triceps, ch
Som rubriken lyder: Är det värt att blanda styrka och löpning?
Jag brukar köra 3st styrkepass efter min löpning/rullskidor och längdskidor, 1 valfritt pass, 1 med mage och armar och 1 med ben
Jag kör övningar såsom: armhävningar, fällkniven, triceps, ch
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 22:09Nej fortsätt du! Styrka och varierad förebygger skador. Vid icke-varierad träning vänjer sig kroppen vid att enbart använda vissa muskler vilket leder till att de andra mindre musklerna blir otränade och orkar inte stödja upp de starka musklerna vid hård
Nej fortsätt du! Styrka och varierad förebygger skador. Vid icke-varierad träning vänjer sig kroppen vid att enbart använda vissa muskler vilket leder till att de andra mindre musklerna blir otränade och orkar inte stödja upp de starka musklerna vid hård
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 22:48Håller med - blanda du! Så länge du ser till att du äter ordentligt kommer det bara att vara bra. Se på världseliten i längdskidåkning, de kör en hel del tung/explosiv styrka (kan ses på youtube!). Odet gör definitivt elitpaddlare också ...
Håller med - blanda du! Så länge du ser till att du äter ordentligt kommer det bara att vara bra. Se på världseliten i längdskidåkning, de kör en hel del tung/explosiv styrka (kan ses på youtube!). Odet gör definitivt elitpaddlare också ...
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 23:12Håller med föregående talarna. Jag gör den typ av kroppsviktsövningar som du räknar upp någon gång per vecka (en-två) och upplever bara positiva effekter.
Håller med föregående talarna. Jag gör den typ av kroppsviktsövningar som du räknar upp någon gång per vecka (en-två) och upplever bara positiva effekter.
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 00:302:30 in på denna http://www.youtube.com/watch?v=1wZEKNLzliE
Han är ju hyfsad på skidor, o snittade 3.25/km på sin sträcka i Vasastafetten. Så nog kan styrka vara ok att köra.
2:30 in på denna http://www.youtube.com/watch?v=1wZEKNLzliE
Han är ju hyfsad på skidor, o snittade 3.25/km på sin sträcka i Vasastafetten. Så nog kan styrka vara ok att köra.
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 07:46Springer man ofta obanat så får man det som behövs för att springa.
Börjar man träna specifika muskler så blir det tyvärr oftast mer skador.
Kroppen kommer i obalans.Mina 2 cents som någon brukar skriva. 🙂
Rune Larsson - 25.000 mil.
Lilla mig - 1
Springer man ofta obanat så får man det som behövs för att springa.
Börjar man träna specifika muskler så blir det tyvärr oftast mer skador.
Kroppen kommer i obalans.
Mina 2 cents som någon brukar skriva. 🙂
Rune Larsson - 25.000 mil.
Lilla mig - 1
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 08:51Det beror på vilken typ av styrka, kollar du elit kör de mycket styrka för att stärka rygg bål etc. En bra hållning i löpningen är bra för att kunna hålla ett löpsteg.
Du ska ju inte köra byggande muskelstyrka utan mer uthållig och lättare styrka.
Det beror på vilken typ av styrka, kollar du elit kör de mycket styrka för att stärka rygg bål etc. En bra hållning i löpningen är bra för att kunna hålla ett löpsteg.
Du ska ju inte köra byggande muskelstyrka utan mer uthållig och lättare styrka.
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 08:54David, ser du på skidåkare är det nästan tvärtom. En portion uthållig bålstyrka, och en portion explosiv maxstyrka. Även som löpare är fokuserad spänstträning nyttig
David, ser du på skidåkare är det nästan tvärtom. En portion uthållig bålstyrka, och en portion explosiv maxstyrka. Även som löpare är fokuserad spänstträning nyttig
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 09:12Jo, absolut men det är skillnad mellan skidåkare och löpare också även om många skidåkare är duktiga löpare men de går inte riktigt att jämföra.
Sen beror det väl lite på vilken nivå man riktar sig mot, nybörjare som vill utvecklas från grund, motionär,
Jo, absolut men det är skillnad mellan skidåkare och löpare också även om många skidåkare är duktiga löpare men de går inte riktigt att jämföra.
Sen beror det väl lite på vilken nivå man riktar sig mot, nybörjare som vill utvecklas från grund, motionär,
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 09:23Jag tror att det är lika individuellt vilken styrketräning som behövs som vilken typ av löpträning som behövs för att man ska nå sina mål. Det hänger nog på var man har sin akilleshäl i frågan.
Jag tror att det är lika individuellt vilken styrketräning som behövs som vilken typ av löpträning som behövs för att man ska nå sina mål. Det hänger nog på var man har sin akilleshäl i frågan.