Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För drygt ett år sedan började jag komplettera min löpträning med lite olika styrkepass som Bodypump, Core, Yoga mm
Vet inte om det egentligen gett mig bättre resultat som löpare men ända sedan tonåren har jag t.ex. alltid känt av viss värk i mage, bål,

Trådskaparen är ju allroundidrottare och frågan gällde om man för att inte vara så tunn kan kombinera löpningen med styrka utan att få följdproblem. Svaret på den frågan tycker jag blir 100% JA.

Självklart krävs visst förnuft. Man ska kanske inte maxa k

Tack för alla härliga svar! 😀

Skönt att veta att jag inte gör fel 😛

Följdfrågan måste ju egentligen bli hur man ska blanda - ska man styrketräna efter/innan löppasset eller helst på löpfria dagar?

Innan passet, och musklerna är trötta innan man ens har börjat springa.
Efter, och de är delvis trötta från löpningen.
Annan

Ska man döma efter reportage på Youtube kör Northug styrka efter kondition och Jimmie Johnsson tvärtom. Gissar att det viktiga är att man inte kan köra alla varianter av kvalitetspass efter varandra.

Enligt vad jag läser så handlar det inte om styrketräning främst för att bli Stark (jägarpress, marklyft, bänkpress, pull-ups, squats). Utan mer för att vara allround (men kan ha missförstått).

Men iaf;
Löpningen mår inte dåligt av styrketräning (bortset

Blanda, men kör du dom samtidigt börja gärna med det som är viktigast beroende på dina egna mål.
Artikel av Alex Hutchinson, "Which should I do first: cardio or weights?"
http://www.besthealthmag.ca/get-healthy/fitness/which-should-i-do-first-cardio-or-

@Moritz Lübke: kör INTE styrka innan löppass. Under löppasset måste dina muskler vara något så när utvilade, för att du skall kunna utnyttja benmusklernas inbyggda (!) dämpningsfunktion vid löpning. I detta har barfotalöparna rätt: det är inte skorna som

PS: @alla: man blir inte tyngre i kroppen av styrketräning. Det är endast ett fåtal typer av styrketräning som man blir tyngre i kroppen av (mer muskler, sämre rörlight, etc).

Men muskler väger. Mustafa, Isabella och andra snabba löpare har massor av muskler (som de inte blir tunga av).

Men jag tror att det är underförstått att man tränar inte styrka för att se ut som en typisk maratonlöpare. TS verkade träna styrka för att IN