Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr hög maxpuls en fördel?
You need to log in to create posts and topics.

Har man med högre än normal maxpuls någon fördel vid konditionsidrott?

Jag kompletterar frågan lite, har elitlöpare/-idrottare något gemensamt mönster avseende maxpuls?

Hittade på skidskytten Helena Ekholms hemsida

"Under intervallerna igår så lyckades jag sätta "pulsårsbästa", kom upp i 214 slag/minut. Maxpulsen har sjunkit för varje år, för fyra år sedan noterade jag 225!"

http://www.helenaekholm.com/14744.blogg.htm

Jag undrar också hur det ligger till med det där. Jag har hög maxpuls (ca 210+) men ligger också väldigt högt i medelpuls under mina träningspass. Är det en fördel eller nackdel?

Pulszonerna är % av skillnaden mellan vilopuls o maxpuls.Allt hanlar om att kunna ligga så nära max så länge som möjligt.Oftast har Dom som tränar mycket en högre max puls än dom som ligger på soffan. Har fått frågan utav medlemmar i klubben vad som är en

@Kalle: Maxpulsen påverkas inte av hur vältränad man är.

Jag har också hört att maxpulsen inte är det som avgör prestanda. Men det är inte helt självklart. Man kan tycka att en högre puls borde medföra att mer blod kan pumpas runt.

En annan indikation på att hög maxpuls är bra, är att den sjunker med åldern. D

Vet detta,men tittar man på folk som tränar i samma ålder o jämför visar det sig ändå att dom har lite högre max puls än dom som inte tränar.Man kan prata om detta i evigheter o det har förekommit mängder av trådar här på Fb i ämnet. för att samanfatta ka

Kalle och Adde. Tråden är en fortsättning på en annan tråd för de som var intresserade av frågan lite djupare. Troligen är inte sanningen så enkel som man brukar säga. I alla fall är vi flera som ville ha lite djupare svar.

(Polars gamla idé att mäta be

Eftersom syreupptag handlar om två olika del-system, dvs total pump-kapacitet hos lungor/hjärta/kärl å ena sidan och förmågan att ta upp detta syre lokalt i musklerna å andra sidan, så är det väl inte speciellt orimligt att tänka sig att någon med hög max