Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 01:46Tack för ett bra svar P. Nu förstår jag varför jag har problem att få upp pulsen på samma nivåer som när jag är otränad 🙂
Tack för ett bra svar P. Nu förstår jag varför jag har problem att få upp pulsen på samma nivåer som när jag är otränad 🙂
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:01Sist jag kollade med vetenskapen så var maxpulsen opåverkbar och sjönk med ungefär 1 slag per år. Vilken maxpuls man har är individuellt men det finns några sätt att räkna ut den på (inte särskilt tillförlitliga dock). Det ena sättet är ju såklart 220-åld
Sist jag kollade med vetenskapen så var maxpulsen opåverkbar och sjönk med ungefär 1 slag per år. Vilken maxpuls man har är individuellt men det finns några sätt att räkna ut den på (inte särskilt tillförlitliga dock). Det ena sättet är ju såklart 220-åld
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:32Flera av frågorna som ställts här besvaras i NE under uppslagsord "Hjärta" främst underrubrik "Hjärtats minutvolym".
Flera av frågorna som ställts här besvaras i NE under uppslagsord "Hjärta" främst underrubrik "Hjärtats minutvolym".
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:32>Vilken maxpuls man har är individuellt men det finns några sätt att räkna ut den på (inte särskilt tillförlitliga dock). Det ena sättet är ju såklart 220-ålder och det andra är 210-0,5*ålder. Den senare (210-0,5*ålder) är en nyare metod som skall vara me
>Vilken maxpuls man har är individuellt men det finns några sätt att räkna ut den på (inte särskilt tillförlitliga dock). Det ena sättet är ju såklart 220-ålder och det andra är 210-0,5*ålder. Den senare (210-0,5*ålder) är en nyare metod som skall vara me
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:36Den senare formeln är faktiskt skitbra för egentester, David!
Om du inte avviker mer än +/- 50 bpm från den så har du en helt normal maxpuls 😉
Den senare formeln är faktiskt skitbra för egentester, David!
Om du inte avviker mer än +/- 50 bpm från den så har du en helt normal maxpuls 😉
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:41Citat: "Nu till varför din maxpuls kan sjunka pga träning. ja det är ganska självklar. Bu har en högre minutvolym och således krävs det en större ansträning för att få upp din puls. Och det kan ofta bli så att hjärtat utvecklas snabbare/bättre än musklern
Citat: "Nu till varför din maxpuls kan sjunka pga träning. ja det är ganska självklar. Bu har en högre minutvolym och således krävs det en större ansträning för att få upp din puls. Och det kan ofta bli så att hjärtat utvecklas snabbare/bättre än musklern
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:49Det är tydligen inte helt klarlagt huruvida träning kan påverka maxpuls eller inte.
Jag skrev lite om detta i en annan tråd. Anta två personer med lika stor slagvolym, syretransportförmåga i blodet men olika maxpuls.
Hur mycket blod som pumpas runt i
Det är tydligen inte helt klarlagt huruvida träning kan påverka maxpuls eller inte.
Jag skrev lite om detta i en annan tråd. Anta två personer med lika stor slagvolym, syretransportförmåga i blodet men olika maxpuls.
Hur mycket blod som pumpas runt i
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:52@P.
Du har naturligtvis helt rätt; blodets förmåga att ta upp syre är också en faktor.
@P.
Du har naturligtvis helt rätt; blodets förmåga att ta upp syre är också en faktor.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:53Sven,
Det är en definitionsfråga. Pratar vi den maxpuls som styr intensitetszoner och som man de facto kan ha kännedom om så är det den P. pratar om. Sedan kan hjärtat ha dispositionen/förutsättningarna att slå ännu snabbare men det är dels en pulsnivå ma
Sven,
Det är en definitionsfråga. Pratar vi den maxpuls som styr intensitetszoner och som man de facto kan ha kännedom om så är det den P. pratar om. Sedan kan hjärtat ha dispositionen/förutsättningarna att slå ännu snabbare men det är dels en pulsnivå ma
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 09:09Micke: JAg vill bara kommentera relationen maxpuls med blodtryck. Du skriver (ett antagande antar jag) att om man har hög maxpuls så borde man ha högre blodtryck. Det kan inte stämma. Jag är 39, har en maxpuls på 211 och ett blodtryck på 110/65... inget j
Micke: JAg vill bara kommentera relationen maxpuls med blodtryck. Du skriver (ett antagande antar jag) att om man har hög maxpuls så borde man ha högre blodtryck. Det kan inte stämma. Jag är 39, har en maxpuls på 211 och ett blodtryck på 110/65... inget j