Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr hög maxpuls en fördel?
You need to log in to create posts and topics.

@Lars Brinkhoff En variant är väl att utföra en rad olika maxpulstester inom varierande grenar. Men det finns ju en viss risk att du missar just den gren där du faktiskt kan stressa upp hjärtat lite till.

Det svåra med maxpulstest är ju att fortsätta at

JA & KS m.fl.: Sista meningen i NE-artikeln ref. ovan fastslår att maxpulsen sjunker med stigande ålder pga att hjärtmuskeln blir stelare.

Spekulation: Om träning bibehåller en förhållandevis mjukare hjärtmuskel skulle det i så fall resultera i en lägre

Sven,
Visst kan det mycket väl vara så men du har föga användning för den kunskapen och även med kännedom om den så är det inte utefter denna maxpuls du lägger upp din träning. Den är därmed främst intressant ur ett teoretiskt perspektiv.

Håkan,
Jag vet inte påfyllnadstakten till hjärtat är träningsbar. Det låter jag vara osagt. Däremot påverkas blodets syretransportförmåga positivt av träning så att du kan syresätta mer per pumpad liter blod.

Angående maxpuls:
Nomenklaturen i träningslit

Anders: det är precis detsamma som jag har läst att maxpulsen sjunker saktare med åldern om man tränar. Låter väl logiskt att en muskel som belastas lite mer än av tv-tittande behåller sin förmåga bättre.

Ja,, men skillnaden i belasting av hjärtat när man sitter framför TV:n och när man kör långpass är väl inte särskilt stort, mätt i effekt som muskeln producerar. Eller?

@MH: Beror helt på vilken sort filmer du tittar på 😉

(t+) Får alltid hög puls av "Lassie". Hur skall det sluta!

Det beror väl på vad det är på TV och om du har någon på knä på golvet framför dig?

EDIT: jaha, ni var snabba, fast jag tycker nog det mest avgörande är personen på knä i vilket fall

Jag håller fortfarande inte med. Om man inte når sin "verkliga" maxpuls i en viss gren är man helt enkelt inte tillräckligt tränad för grenen, tycker jag är den logiska slutledningen.

Det är relativt så tillvida att olika personer når mer eller mindre nä