Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 15:31Anna: Ditt blodtryck vid maxpuls är absolut inte i närheten av ditt blodtryck i vila. Hjärtat pumpar mer blod per slag, och kommer därför öka trycket. Lättaste sättet att själv känna detta är att känna pulsen på halsen vid vila och sedan direkt efter hårt
Anna: Ditt blodtryck vid maxpuls är absolut inte i närheten av ditt blodtryck i vila. Hjärtat pumpar mer blod per slag, och kommer därför öka trycket. Lättaste sättet att själv känna detta är att känna pulsen på halsen vid vila och sedan direkt efter hårt
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 15:32Magnus: Ibland vill man väl ligga över pulsen för max syresättning? Anaerob träning tänker jag då främst på.
Magnus: Ibland vill man väl ligga över pulsen för max syresättning? Anaerob träning tänker jag då främst på.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 15:33Ja, och då kan man ligga i pulsintervallet 100-105% av max syresättning? Det jag menar är att träningseffekten antagligen relaterar bättre till den här pulsnivån än till ens maxpuls.
Ja, och då kan man ligga i pulsintervallet 100-105% av max syresättning? Det jag menar är att träningseffekten antagligen relaterar bättre till den här pulsnivån än till ens maxpuls.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:07Hej Anna.
"Micke: JAg vill bara kommentera relationen maxpuls med blodtryck. Du skriver (ett antagande antar jag) att om man har hög maxpuls så borde man ha högre blodtryck. Det kan inte stämma. Jag är 39, har en maxpuls på 211 och ett blodtryck på 110/6
Hej Anna.
"Micke: JAg vill bara kommentera relationen maxpuls med blodtryck. Du skriver (ett antagande antar jag) att om man har hög maxpuls så borde man ha högre blodtryck. Det kan inte stämma. Jag är 39, har en maxpuls på 211 och ett blodtryck på 110/6
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:19Hej Fredrik.
"Den enda definition av maxpuls jag har sett primärt är att den är aktivitetsberoende, dvs givet den typ av aktivitet du utför"
Det kallas för "grenspecifik" Maxpuls. Och den är definitivt påverkbar av träning som Johan var inne på.
Dvs d
Hej Fredrik.
"Den enda definition av maxpuls jag har sett primärt är att den är aktivitetsberoende, dvs givet den typ av aktivitet du utför"
Det kallas för "grenspecifik" Maxpuls. Och den är definitivt påverkbar av träning som Johan var inne på.
Dvs d
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:28Magnus,
Tröskelpuls är egentligen det bästa om man känner till den. Det är ju trots allt denna som indikerar vid vilken puls det börjar bli kritiskt och du börjar dra på dig mer mjölksyra än vad du kan hantera.Tröskelträning genomför jag i 95-102 % av
Magnus,
Tröskelpuls är egentligen det bästa om man känner till den. Det är ju trots allt denna som indikerar vid vilken puls det börjar bli kritiskt och du börjar dra på dig mer mjölksyra än vad du kan hantera.
Tröskelträning genomför jag i 95-102 % av
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:29Johan,
Jag har alltid trott att det är som du nu skriver att det finns en grenspecifik maxpuls och en "medicinsk". Vi får se om jag står kvar vid den efter denna tråd ebbar ut. Tack för dina inlägg förresten. De är BRA.Idén är väl dels förstå alla pulst
Johan,
Jag har alltid trott att det är som du nu skriver att det finns en grenspecifik maxpuls och en "medicinsk". Vi får se om jag står kvar vid den efter denna tråd ebbar ut. Tack för dina inlägg förresten. De är BRA.
Idén är väl dels förstå alla pulst
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:30"Ja,, men skillnaden i belasting av hjärtat när man sitter framför TV:n och när man kör långpass är väl inte särskilt stort, mätt i effekt som muskeln producerar. Eller?"
Du får gärna hänga med på ett varv runt Vänern och mäta din puls under tiden. Sen k
"Ja,, men skillnaden i belasting av hjärtat när man sitter framför TV:n och när man kör långpass är väl inte särskilt stort, mätt i effekt som muskeln producerar. Eller?"
Du får gärna hänga med på ett varv runt Vänern och mäta din puls under tiden. Sen k
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:31Vilket är lättast att uppskatta själv (dvs ensam utan utrustning), maxpuls eller tröskelpuls? Och vilket är lättast att mäta med utrustning?
Vilket är lättast att uppskatta själv (dvs ensam utan utrustning), maxpuls eller tröskelpuls? Och vilket är lättast att mäta med utrustning?
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:34P, nu vet jag inte hur du tränar, men jag tränar 7-8 timmar i veckan. Sover gör jag nog 50 timmar, och sitter framför datorn (hemma/jobbet) kanske 70 timmar. Snitteffekten per dag ökar marginellt med träning, det är det jag menar.
P, nu vet jag inte hur du tränar, men jag tränar 7-8 timmar i veckan. Sover gör jag nog 50 timmar, och sitter framför datorn (hemma/jobbet) kanske 70 timmar. Snitteffekten per dag ökar marginellt med träning, det är det jag menar.