Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr hög maxpuls en fördel?
You need to log in to create posts and topics.

Magnus,
Tröskelpuls tar man lätt reda på själv. Det är jätteviktigt att man lär sig kännan den utan pulsklocka. Träna med någon erfaren och lär känna hur det känns. Det bästa sättet att uppskatta maxpuls är att hitta tröskelpulsen på ett kvalitetspass oc

Hej Sven.

"Jag håller fortfarande inte med. Om man inte når sin "verkliga" maxpuls i en viss gren är man helt enkelt inte tillräckligt tränad för grenen, tycker jag är den logiska slutledningen."

Mmmmm så skulle man kunna tycka. Men det gör inte jag;)

Håkan,
Jag håller med. Och jag tror även att det är så att man i vissa idrotter lättare kommer upp i hög puls. Ser jag till mig själv så bedriver jag merparten av min träning på en cykel. Ändå har jag minst lika lätt att uppnå hög puls i löpning och skido

Men om jag vet min tröskelpuls, varför skulle jag vilja veta min maxpuls?

Annars kan jag tänka mig att min tröskelpuls ligger runt 170 (maxpuls 185), så det går ju att räkna den vägen också. Midnattsloppet i somras snittade jag 170 i puls.

Magnus,
Jag tror att de är ungefär lika svåra att uppskatta, men båda kräver rätt inställning.

Hur man lämpligast gör i löpning vet jag inte. På cykel har jag (efter ordentlig uppvärmning) cyklat så hårt jag klarar under en halvtimme. Efter de första 10

Vet man sin tröskelpuls så är egentligen inte maxpulsen så väldigt intressant tycker jag. Eller jo, JAG tycker det, men jag kan inte komma på något användningsområde förutom att analysera hur nära maxpulsen jag flyttar min tröskelpuls etc. Däremot så förä

Magnus,
Är du en vanlig tränande och inte en 400 meterslöpare och vet du din tröskelpuls behöver du inte veta något mer.
Men många använde maxpulsen och räknar ut tröskelpulsen. Dumt eller hur! Jag vet inte riktigt när det gick fel men innan pulskolckorn

Maxpuls tycker jag egentligen blir riktigt intressant först när man gör det i samband med en syreupptagningstest. Då är det naturligtvis av intresse att pressa sig till sitt yttersta för att se vad man har för maxkapacitet. Framförallt blir det intressant

Johan,
Har du gjort ett V02max-test även löpandes eller gör du det alltid på cykel? Får du någon skillnad?

För att återknyta till en fråga tidigare. Är V02max något sånär stabilt när man passerat mjölksyregränsen eller måste man komma upp i maxpuls för a

Jaha, hur vet jag om jag är motionär eller inte då? Håkan, dina "när man är där så vet man" är faktiskt inte särskilt hjälpsamma alls. Även om du menar väl. 🙂

Över 175 har jag inte varit många ggr, då har det varit spurtuppgörelse eller backintervaller