Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr hög maxpuls en fördel?
You need to log in to create posts and topics.

Magnus,
Kolla texten om stickningarna som jag skrev ovan. Den stämmer rätt bra. Man bör dock helst sakta närma sig denna gräns för att lära känna den.

Med motionär och om vi pratar löpning menar jag folk som tar mer än 33-35 minuter att springa en mil t

Hmm, jag får ibland att det kliar i hårbotten, men todde det var adrenalin. Kan komma vid betydligt lägre puls. Skall försöka testa det där någon gån, men just nu är jag sjuk. 🙁

Har du kört något Conconi-test Håkan, och jämfört?

Håkan, pratar vi om samma sak nu? Menar du den puls där kroppen hinner transportera bort mjölksyra i samma takt som den skapas, så har jag mycket svårt att tänka mig att den ligger på 175. Tror fortfarande att 170 stämmer bra. Jag är inte mycket för det d

Magnus,
Ja vi pratar om samma sak. Min erfarenhet är att de flesta inte tar ut sig ordentligt i början men jag känner ju inte dig.
Egentligen är det lite roligt. Alla tester går ut på att försöka hitta de har nivåerna men alla är sämre än ”the real thing

Mycket bra råd Håkan. Det handlar om att känna när man är där. Att lära sig känna kroppen. Samt att trimma in sina träningspass.

För mig funkar det bra att köra 10-15x1000 meter med 60 sekunders vila för att på slutet ligga strax över tröskelpuls. Ja, på

Håkan, jag förstår inte. Man skal springa 800m-intervaller så fort man bara kan, och om man kan springa fortare har man inte nått sin tröskelpuls? Eller när i den här serien av intervaller når man den?

För 3 veckor sedan sprang jag 4x800m med slutspulsen

"Men om jag vet min tröskelpuls, varför skulle jag vilja veta min maxpuls?"

För att veta din utvecklingspotential. Vet du att du redan nu ligger duktigt högt med din tröskelpuls i jämförelse mot din Maxpuls och ändå är en "medelmåtta". Ja då är det inte

"Min sambo som tränar massor men inte så mycket löpning kommer inte upp i mjölksyregränsen på löpning hur mycket hon än tar i."
Då får hon allt ta i lite eller rättare sagt mycket hårdare då.

" Hon springer 5 km på ca 22 minuter."
Ja där ser du. Hon mås

Håkan,
Jag har hittills enbart gjort maxpulstester och vo2maxtester på cykel, men det vore intressant att testa på löpband och se hur och om det avviker.

Mitt vo2 l/min var närmare 15 % högre vid maxpuls än vid tröskelpuls så visst händer en del efter

Johan,
Intressant. Vore kul om fler delade med sig av sina kunskaper på detta sätt.

Tack!