Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 13:12Eftersom hjärtat är en muskel så borde det gå att träna upp "maxpulsen" genom att regelbundet köra träning typ maxpulstest där man varje gång försöker pressa upp pulsen ytterligare. Typ slå rekordet.
Ingen träning som jag vill utsätta mig för eftersom de
Eftersom hjärtat är en muskel så borde det gå att träna upp "maxpulsen" genom att regelbundet köra träning typ maxpulstest där man varje gång försöker pressa upp pulsen ytterligare. Typ slå rekordet.
Ingen träning som jag vill utsätta mig för eftersom de
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 13:50Maxpulsen bestäms av genetiken och uttrycks via retledningssystemet så den går inte att träna upp.
Maxpulsen bestäms av genetiken och uttrycks via retledningssystemet så den går inte att träna upp.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 14:27och ändå påstås den vara känslig för träning eftersom maxpulsen sjunker mindre med åldern för tränande än för ej tränande?
och ändå påstås den vara känslig för träning eftersom maxpulsen sjunker mindre med åldern för tränande än för ej tränande?
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 14:31"Sist jag kollade med vetenskapen så var maxpulsen opåverkbar och sjönk med ungefär 1 slag per år."
Inte för att vara dryg eller så. Men då får du kolla med någon annan. För maxpulsen är påverkbar av träning. Hjärtat är en muskel och en muskel kan du påv
"Sist jag kollade med vetenskapen så var maxpulsen opåverkbar och sjönk med ungefär 1 slag per år."
Inte för att vara dryg eller så. Men då får du kolla med någon annan. För maxpulsen är påverkbar av träning. Hjärtat är en muskel och en muskel kan du påv
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 14:36Här kommer mina (ogrundade) spekulationer:
* Om man med ett trollspö plötsligt kunde öka sin maxpuls men samtidigt hålla allt annat konstant (slagvolym, syreupptag, etc etc) så borde konditionen öka i propertion till denna ändring. Därför är hög maxpuls
Här kommer mina (ogrundade) spekulationer:
* Om man med ett trollspö plötsligt kunde öka sin maxpuls men samtidigt hålla allt annat konstant (slagvolym, syreupptag, etc etc) så borde konditionen öka i propertion till denna ändring. Därför är hög maxpuls
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 14:38Sven, jag tycker du sätter frågan på sin spets. Jag försökte säga likadant som du men misslyckades förmodligen.
Verkar nu som de kunniga som kommenterat inläggen här (och då är det inte ironi i kunnig utan med respekt för det som de skrivit) har två hel
Sven, jag tycker du sätter frågan på sin spets. Jag försökte säga likadant som du men misslyckades förmodligen.
Verkar nu som de kunniga som kommenterat inläggen här (och då är det inte ironi i kunnig utan med respekt för det som de skrivit) har två hel
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 14:41Fyllnadsgraden avtar ju närmare maxpulsen man kommer så minutvolymen skulle inte öka även om man kunde öka HRMax allt annat konstant. Minutvolymen är inte heller nödvändigtvis som högst vid HRMax.
Fyllnadsgraden avtar ju närmare maxpulsen man kommer så minutvolymen skulle inte öka även om man kunde öka HRMax allt annat konstant. Minutvolymen är inte heller nödvändigtvis som högst vid HRMax.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 14:48Sven
Må så vara, men du vet aldrig när du uppnår din ”verkliga” maxpuls.Dessutom så måste du anpassa din träning i den genen till dina genspecifika förutsättningar, så även om du känner det du kallar för verklig maxpuls så har du ingen nytta av den för
Sven
Må så vara, men du vet aldrig när du uppnår din ”verkliga” maxpuls.
Dessutom så måste du anpassa din träning i den genen till dina genspecifika förutsättningar, så även om du känner det du kallar för verklig maxpuls så har du ingen nytta av den för
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 14:55Håkan, Sven m.fl. >
Det är nog möjligt att jag skjuter bredvid målet med tanke på frågeställningen. Den handlar väl egentligen om genetiska förutsättningar för att högprestera i uthållighetsidrotter, och har man en teoretiskt hög absolut/teoretisk maxpul
Håkan, Sven m.fl. >
Det är nog möjligt att jag skjuter bredvid målet med tanke på frågeställningen. Den handlar väl egentligen om genetiska förutsättningar för att högprestera i uthållighetsidrotter, och har man en teoretiskt hög absolut/teoretisk maxpul
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 15:11Johan, angående pulsträning. Är det verkligen maxpulsen som det är lämpligt att utgå ifrån när man gör sina beräkningar av pulszonen? Kanske pulsen vid max syresättning vore bättre?
Johan, angående pulsträning. Är det verkligen maxpulsen som det är lämpligt att utgå ifrån när man gör sina beräkningar av pulszonen? Kanske pulsen vid max syresättning vore bättre?