Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr hög maxpuls en fördel?
You need to log in to create posts and topics.

Men är det självklart att hjärtat pumpar mer blod bara för att det kan slå fler slag per minut? Jag har i alla fall aldrig sett någon studie som visat på samband mellan hög maxpuls och prestation i konditionsidrott, men det hade ju varit intressant om någ

I så fall måste man väl dessutom räkna in slagvolymen?

Litet inlägg. Jag är 39 år och har en max puls idag på ca 205. För 5 år sedan låg den på ca 209. För den som är lite påläst ser säkert att jag har en hög maxpuls i förhållande till ålder.
Nu till poängen. För 5 år sedan hade jag inte konditionstränat på 2

Klart måste man räkna in hjärtats storlek och "muskelstyrka". Full slagvolym * maxpuls = maxmängd blod som kan pumpas/minut.

Utan att ha någon som helst vetenskap bakom mig skulle jag gissa att det i allmänhet är bättre att ha lägre maxpuls, för då har m

Och som någon skrev är Karvonens formel* humbug (det har han själv offentliggjort). Det var bara hittepå på det glada 50-talet, helt utan vetenskapligt stöd.

*Som blandar in vilopulsen vid beräkning av pulszoner

"hittepå" ! (t+)

Borde det inte vara fördel att ha stort och snabbt hjärta? Märkligt att maxpulsen inte påverkar så mycket...

Ok, det här är bara "funderingar".

Hög maxpuls -> kortare intervall mellan hjärtslagen

Min fundering är då lite åt det hållet att om man har två personer med lika stort/vältränat hjärta fast maxpulsen skiljer sig. Borde då inte personen med den högre ma

Har man med högre än normal maxpuls någon fördel vid "konditionsidrott"

Enligt mitt förmenade så har det i princip ingen betydelse. Det det hänger på är minutvolymen och inget annat.

Om ett "pump" slår ett slag/min, a 1 liter eller om det slår fem slag/

"Eftersom syreupptag handlar om två olika del-system, dvs total pump-kapacitet hos lungor/hjärta/kärl å ena sidan och förmågan att ta upp detta syre lokalt i musklerna å andra sidan, så är det väl inte speciellt orimligt att tänka sig att någon med hög ma

Hej Patrik

"Skulle gärna vilja veta mer dock...för jag har svårt att se de röda trådarna"

Detta är mycket enkelt förklarat bara för att du ska få den röda tråden.

Maxpulsen är genetiskt styrd. Dock så är den på verkbar genom träning. Och den kan stiga