Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr jag lurad eller?
You need to log in to create posts and topics.

Sitter på jobbet och surfar runt på alla möjliga löparsidor...och hittar den här:

http://www.markallenonline.com/heartrate.asp

Någon som har några synpunkter? Funkar det? Eller ska jag köra på enligt plan, dvs ett långpass, ett tempopass och ett interva

Kan inte bedöma det , men det var intressant. Man kan ju alltid pröva, om man "har tid" beror ju på vilken tidpunkt man siktar på, det lär knappast vara skadligt iaf. 😉
Fast just nu kör ajg nog vidare i programmet jag har som låter rätt likt ditt.

Jag har inte kört med pulsklocka så länge utan har kört mest på känn på mina långpass. För min del har det fungerat väldigt bra: jag har stadigt förbättrat mina tider på alla distanser jag har prövat. Det intressanta är att jag har kollat vad jag ligger p

Jag brukar också ligga på runt 150 i medelpuls på långpassen, förutom i de långa, sega uppförsbackarna på min långrunda, då jag kommer upp i runt 160. Men jag tycker det känns bra...att komma ner i 144 i medelpuls (180-36) låter för mig väldigt svårt, då

Maffetones modell som Mark Allen följer har diskuterats en del på jogg.se. Där finns en kille som heter Janne W som har testat metoden i snart ett år. Du kan ju gå in och kolla hans träningsdagbok om du vill... 17,7km i 5.19 tempo med en snittpuls på 131.

Mark Allen har ju ett löjligt bra "track record" 🙂 om man säger så, men det är ändå du som måste hitta det som passar dig bäst. Schablonformler för att hitta en pulsnivå ger jag dock inte mycket för!

Läs Jonas Coltings bok - "Jag vill ju bara se bra ut naken".
Colting är också inne på att man skall köra lågintensiv träning - man skall inte vara mer trött
efter en vanlig löprunda än att man skulle orka springa en runda till när man kommer hem.

Men ja,

Hm, OK. Men det konstiga är ju att jag trots en puls på 160 (som igår när jag körde ett medeldistanspass efter backintervallerna) kände det så otroligt lätt att springa. Andhämtningen hördes inte, kändes inte och benen bara pinnade på, och jag befann mig

Börje, det låter mer som en långpromenad 😉

Jag gör då helt fel, jag pressar så hårt jag kan, motståndet ska kännas så kroppen fattar vad den ska klara. Jag vill klara milen under 1 timme och då måste jag klara backarna utan att behöva gå.
Min filosofi ä

Sylvia, har du mätt din maxpuls? 160 kanske är lagom långpasspuls för dig...