Quote from Guest on 18 May 2011, 22:11Hej!
Jag har precis kommit igång med lite löpträning efter att tidigare endast ha sprungit kanske 4-5 gånger per år.
Jag har god grundkondition och springer nu i avsaknad av tidigare löpträning 10 km på mellan 44 och 45 minuter.
Jag känner mig inte helt
Hej!
Jag har precis kommit igång med lite löpträning efter att tidigare endast ha sprungit kanske 4-5 gånger per år.
Jag har god grundkondition och springer nu i avsaknad av tidigare löpträning 10 km på mellan 44 och 45 minuter.
Jag känner mig inte helt
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 22:21Beror kanke lite på¨ålder o vikt, men utan skador kan det gå
Beror kanke lite på¨ålder o vikt, men utan skador kan det gå
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 22:2235 år 67 kilo.
35 år 67 kilo.
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 22:26Bra grundkondition är bar men hur har du fått den då ingen träning är reggad.
Ge sig ut och kutat 10 km enbart på bra grundkondition kan väl gå någon gång men har man inte tränat upp leder och ligament för belastningen kommer skadorna som ett brev på post
Bra grundkondition är bar men hur har du fått den då ingen träning är reggad.
Ge sig ut och kutat 10 km enbart på bra grundkondition kan väl gå någon gång men har man inte tränat upp leder och ligament för belastningen kommer skadorna som ett brev på post
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 22:30Blir det för mycket att springa 4x10 km i veckan med tanke på skaderisken anser du?
Blir det för mycket att springa 4x10 km i veckan med tanke på skaderisken anser du?
Quote from Funbeat user on 19 May 2011, 05:09Nej tyvärr - att förbättra sig på 10km med fem minuter på bara 6 månader är knappast realistiskt om du vill hålla skaderisken på någorlunda vettig nivå.
För ett år sedan sprang jag milen på 44 minuter. Nu 12 månader senare springer jag på precis under 40
Nej tyvärr - att förbättra sig på 10km med fem minuter på bara 6 månader är knappast realistiskt om du vill hålla skaderisken på någorlunda vettig nivå.
För ett år sedan sprang jag milen på 44 minuter. Nu 12 månader senare springer jag på precis under 40
Quote from Funbeat user on 19 May 2011, 06:47Klart du kan klara sub 40 i november. Om du lyckas kombinera träning, vila, sömn och mat på ett sätt som gör att du får vara frisk och skadefri.
Som tidigare skribenter i tråden påpekat är ditt upplägg 10km x 4, kanske inte det opimala träningsupplägget.
Klart du kan klara sub 40 i november. Om du lyckas kombinera träning, vila, sömn och mat på ett sätt som gör att du får vara frisk och skadefri.
Som tidigare skribenter i tråden påpekat är ditt upplägg 10km x 4, kanske inte det opimala träningsupplägget.
Quote from Funbeat user on 19 May 2011, 07:26Säg att du springer på 43;30 nu om det är tävling. Kapa 3:30 på 6 månader låter inte alls ogörbart, det är ung vad jag gjort.
Men ställ upp i ett lopp så du vet hur lång tid en kontrollmätt tävling på 10 km tar nu.
Säg att du springer på 43;30 nu om det är tävling. Kapa 3:30 på 6 månader låter inte alls ogörbart, det är ung vad jag gjort.
Men ställ upp i ett lopp så du vet hur lång tid en kontrollmätt tävling på 10 km tar nu.
Quote from Funbeat user on 19 May 2011, 10:05Tack för alla goda tips!
Jag har precis köpt en GPS klocka, så jag kan knappt avhålla mig från att springa.
Jag tänker springa lite varierade sträckor i lite olika tempon.
Med god grundkondition menar jag att jag verkar vara ganska lättränad.
Jag har a
Tack för alla goda tips!
Jag har precis köpt en GPS klocka, så jag kan knappt avhålla mig från att springa.
Jag tänker springa lite varierade sträckor i lite olika tempon.
Med god grundkondition menar jag att jag verkar vara ganska lättränad.
Jag har a
Quote from Funbeat user on 19 May 2011, 10:23För den som löptränat länge och målmedvetet är en sänkning av tiden på milen med 4-5 minuter på ett halvår nog en utopi. I ditt fall låter det som att du bara har dragit på dig skorna och kutat, och då gjort milen på ~45 minuter. Det borde innebära att du
För den som löptränat länge och målmedvetet är en sänkning av tiden på milen med 4-5 minuter på ett halvår nog en utopi. I ditt fall låter det som att du bara har dragit på dig skorna och kutat, och då gjort milen på ~45 minuter. Det borde innebära att du