Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÄr tre, fyra, fem gruppkrascher n …
You need to log in to create posts and topics.

Finns det ingen veteranklass så kan du nog åka i vilken klass du vill, Sen eller Sport.

Bättre att göra som Danmark med att placera folk i lämplig klass där de har lämplig konkurrens och samtidigt ha poänguppflyttning.

De bästa svenskarna i H30-H60 kör hellre i elit eller senior.

Ok. Men om det finns vetaranklasser och HSport resp. DSport.

Då tror jag att en person med veteranlicens inte får starta i Sportklass. Om det i det läget inte finns någon Senior klass så finns det, i teorin, ingen klass för de mellan 18-29 år på den tävl

Du ska tävla i den klassen du har licens i och det andra är det arrangören som kan råda över ifall klasserna inte finns med.
Den hoppcirkusen som vissa junisar och seniorer/elit håller på med är rena skämtet.
De byter klass på tävlingar oftare än underklä

Ok. Jag vill se på det hela med arrangörs-ögon och försöker begripa vad som formellt gäller och hur mycket som är upp till arrangören.

Men systemet känns yxigt. Ett poängberäkningssystem oavsett ålder vore enklare att förstå och torde, precis som du säge

Kan inte precis säga att denna diskussion gör mig särskilt sugen på att prova ngt riktigt lopp 🙁

Jag är 40+ och bor i Skåne.

1. Hypotetiskt, hur bra bör jag kunna prestera innan det är läge att prova på en riktig tävling. Erkänner att jag är rädd att

Vissa arrangörer tänker i bilar, bensin, kostnader, antal funktionärer, tid på vägarna, risker vid samtidig målgång, med mera.

Gör alla motionslopp till tävlingar, först i mål vinner (t+)
Ta bort licenskravet ( låt engångslicens ingå i startavgiften).
Endast eliten bör ha licens, veteraner och juniorer bör slippa

Starta i sportklassen och kör där minst ett år så ni lär er klungteknik och annat grundläggande.

Är man rädd för att komma sist så ska man kanske inte ens tävla?

Någon hamnar sist och ju mer man försöker vinna desto större är risken för att bli slutkörd

>>Gör alla motionslopp till tävlingar, först i mål vinner

Jag hoppas du skämtar.

Poängen med motionslopp är inte att mäta sig mot andra, utan på sin höjd mot sig själv. Men framförallt är det ett underbart sätt att under en dag få cykla sida vid sida m