Quote from Guest on 18 December 2014, 09:12Intressant artikel om en studie på GIH
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sportdryck-kan-forstora-din-traning
Intressant artikel om en studie på GIH
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sportdryck-kan-forstora-din-traning
Quote from Funbeat user on 18 December 2014, 09:22"Niklas Psilander har utvecklat ett eget träningsprogram som ett resultat av sig forskning. Genom att på eftermiddagen träna kombinationer av längre intervaller (5-7 minuter) följt av sprintintervaller (15-30 sekunder) tömmer man sitt glykogenlager i musk
"Niklas Psilander har utvecklat ett eget träningsprogram som ett resultat av sig forskning. Genom att på eftermiddagen träna kombinationer av längre intervaller (5-7 minuter) följt av sprintintervaller (15-30 sekunder) tömmer man sitt glykogenlager i musk
Quote from Funbeat user on 18 December 2014, 09:32Kanske det är en alldeles korrekt slutsats, men ha i åtanke att det är en pågående forskning som leds av en doktorand, dvs. en forskarstudent. Såvitt jag förstår har forskningen inte lett till någon vetenskaplig avhandling som blivit föremål för kritik av
Kanske det är en alldeles korrekt slutsats, men ha i åtanke att det är en pågående forskning som leds av en doktorand, dvs. en forskarstudent. Såvitt jag förstår har forskningen inte lett till någon vetenskaplig avhandling som blivit föremål för kritik av
Quote from Funbeat user on 18 December 2014, 09:39Kollade på http://www.gih.se/disputationNP och där står det inget, så vitt jag kan se, om huruvida han testat träningsregin på någon annan än sig själv. Kanske passar den sortens träning honom utmärkt.
Jag vidhåller att det låter lite för bra för att va
Kollade på http://www.gih.se/disputationNP och där står det inget, så vitt jag kan se, om huruvida han testat träningsregin på någon annan än sig själv. Kanske passar den sortens träning honom utmärkt.
Jag vidhåller att det låter lite för bra för att va
Quote from Lars Mörrby on 18 December 2014, 10:07Men detta med "train low, race high" när det gäller kolhydrater är väl inget nytt? Jag fick den rekommendationen för flera år sedan på Aktivitus. Man ska bara dricka vatten på träning och sedan är det helt ok med sportdryck på tävling.
Men detta med "train low, race high" när det gäller kolhydrater är väl inget nytt? Jag fick den rekommendationen för flera år sedan på Aktivitus. Man ska bara dricka vatten på träning och sedan är det helt ok med sportdryck på tävling.
Quote from Funbeat user on 18 December 2014, 11:49Jag fick på 80-talet tipset om att träna "lugnt" och spara krafterna till tävlingarna.
Passade mig och tydligen en majoritet väldigt bra. 😉Nu tränas stenhårt med ett otal mer eller mindre utopiska program.
Resultat?
Jag fick på 80-talet tipset om att träna "lugnt" och spara krafterna till tävlingarna.
Passade mig och tydligen en majoritet väldigt bra. 😉
Nu tränas stenhårt med ett otal mer eller mindre utopiska program.
Resultat?
Quote from Funbeat user on 18 December 2014, 11:51Också.
All tillförsel av sportdrycker + annan energi skulle sparas till tävlingarna.
Stämde bra.
Fast allt som åstadkoms på 80-talet är ju bara sagor.
Modernt ord - myter. 😉
Också.
All tillförsel av sportdrycker + annan energi skulle sparas till tävlingarna.
Stämde bra.
Fast allt som åstadkoms på 80-talet är ju bara sagor.
Modernt ord - myter. 😉
Quote from Funbeat user on 18 December 2014, 16:02Saltin skrev om det i Idrott&Kunskap för några år sedan, så det är inte något sensationellt nytt i principen.
Saltin skrev om det i Idrott&Kunskap för några år sedan, så det är inte något sensationellt nytt i principen.
Quote from Funbeat user on 18 December 2014, 17:17"Hungriga vargar jagar bäst" är ju ett gammalt uttryck som kanske stämmer då.
Frågan är varför man skall "ladda" kolhydrater före ett race då, det kanske räcker att fylla på under loppet om det är längre? Han vågar nog inte utmana drakarna för mycket. 😉
"Hungriga vargar jagar bäst" är ju ett gammalt uttryck som kanske stämmer då.
Frågan är varför man skall "ladda" kolhydrater före ett race då, det kanske räcker att fylla på under loppet om det är längre? Han vågar nog inte utmana drakarna för mycket. 😉
Quote from Funbeat user on 18 December 2014, 17:59I tävling vill du starta med fyllda glykogenlager o sedan fylla på i den takt mage o tarm kan ta upp mer. Du kan inte ta upp nya kolhydrater lika fort som du kan förbruka dem ...
I tävling vill du starta med fyllda glykogenlager o sedan fylla på i den takt mage o tarm kan ta upp mer. Du kan inte ta upp nya kolhydrater lika fort som du kan förbruka dem ...