Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Anders.
Tillbaks till naturen är väl vad jag hoppas på.
Vi hade ju inga ryggsäckar annars så .................. 😉

Vi ville nog bara springa, vilket inte är så bara.
Att bära med sig något eller planera i god tid och stoppa i sig piller och pulver var i

Frågan är då om ni kommer ändra träningen efter denna studie?

Nu körde jag ju redan enligt följande principer:
1. Ingen sportdryck på pass upp till 2,5 timmar. Sportdryck eller energi kan jag dock ta på de riktigt tuffa passen på slutet.

2. Ingen kolhyd

Ja, nu vet jag inte hur Niklas Psilander har tränat tidigare eller de försökspersonerna i hans projekt. Det kan ju vara så att det är kombinationer av längre intervaller (5-7 minuter) följt av sprintintervaller (15-30 sekunder) som gör att de blir bättre.

Så kan det ju förstås vara. Psilanders upplägg tränar ju andra saker än bara mitokondrietillväxt så det verkar ju innehålla lite av allt. Själv kör jag inte 3 timmars lugna pass inför halvmaror utan vill ha lite fart även i långpassen.

KG: Då är vi nog inne på samma spår i praktiken:) Min akademiska ådra slänger dock gärna ett intresserat öga på den forskning som pågår, dock utan att på något sätt hoppas på storverk för gemene man.

Anders: Samma här.

Läser gärna om nya bevis, men litar mer på gamla "myter". 😉

Att mindre bra resultat skylls på elektronikens intrång är ej helfel. 😉
Plus dieter + sportdrycker + piller + gym +++

Ut och spring av hjärtans lust i vår härliga natur.
S

Nog kan jag plocka med mig någon form av väska på de längre turerna men den innehåller aldrig piller och pulver. Wienerbröd att avnjuta på härlig bergstopp, varm saft en kall vinterdag eller rent av en termos med choklad för social samvaro efter stigen.

Du varierar dig Anders.
Som jag. Har svårt att tro att det finns något perfekt. För längre turer.
( Jag tycker att 5K är långt. Väldigt få kan springa denna sträcka. I % räknat.)

Bergstoppar?
Gjort en mängd besök på några toppar i alperna.
En bara 6 km

Haha, dom topparna är då högre än de jag bekantat mig med i Småland:) Här får Frubergets 78 m eller Örnbergets 60 m vara toppnoteringar.

Varm choklad, öl, ost & vin... Så rätt inställning 😀
__
Fredrik