Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sammanfattning varför jag inte tror på vare sig sunt förnuft, samhällsnytta eller livsstil ska få avgöra hur vården fördelas.

Sunt förnuft: Det är sunt förnuft att inte avla hundar med psykiska svagheter med varandra. Samma "sunt förnuft" applicerat på m

Ok, ok. Fast jag tycker inte man ska gå på 100% medmänsklighet. Sunt förnuft, samhällsnytta och livsstil ska också finnas med på varsitt hörn och påverka litegrann. Sen kan väl den största faktorn när det gäller vården vara medmänsklighet, men de andra fa

En 79-årig kvinna fick en hjärtinfarkt. Den var inte orsakad av förfettade kärl utan berodde på en blödning från andra organ (vi kan bortse från den exakta diagnosen, bara nöja oss med att veta att det inte var sedvanlig kärlproblematik bakom) men det vis

Ajdå, det verkar som vi lever i en hemsk värld enligt Krister. Om läkarna inte hade vetat något om hennes livsstil (regelbunden motion) eller samhällsfunktioner (ordf. i en förening m.m.) hade de alltså ansträngt sig mindre för att rädda hennes liv.

Ja precis, för det hade inte varit värt att kämpa för en som ändå är så gammal.

Medan min åsikt är att man alltid ska rädda liv om man kan och alltid lindra smärta om det går och i förekommande fall bota sjukdom om det är möjligt. Några om och men och u

Det senaste numret av läkartidningen tar upp aspekter på två av de diskussioner som förts i den här tråden. För den som är intresserad:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10732

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10730

Vill bara säga till Krister Svensson att jag är glad att det fortfarande finns människor där empati och solidaritet betyder något. Du representerar den värld jag vill leva i.

Man räddar inte alltid liv även om man kan. Ibland ger man upp för att personen är så gammal och/eller skröplig att det skulle innebära enormt med lidande att fortsätta. Det är lätt att säga att ALLA tillgängliga resurser ska sättas in på ALLA patienter,

Man behandlar inte alltid om man kan heller. Vid behandling får man alltid väga fördelar mot risker. Ibland överväger riskerna, och då får man avstå. En del tolkar detta, felaktigt, som att den behandlade personen inte är värd behandlingen.