Quote from Guest on 29 March 2011, 23:12Har tagit mig en ordentlig funderar. Är ganska överviktig, väger in på 108kg numera... och är 183 lång... Var vältränad en gång i tiden när jag spelade fotboll 3 gånger i veckan. Typ 2 år sedan men sen har det gått utför sedan man blev sambo och fick barn
Har tagit mig en ordentlig funderar. Är ganska överviktig, väger in på 108kg numera... och är 183 lång... Var vältränad en gång i tiden när jag spelade fotboll 3 gånger i veckan. Typ 2 år sedan men sen har det gått utför sedan man blev sambo och fick barn
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 23:22Energiåtgången vid löpning är väldigt proportionell mot längden. Tiden mindre viktig. Så kolla hur långt du tar dig istället för hur lång tid det tar.
Energiåtgången vid löpning är väldigt proportionell mot längden. Tiden mindre viktig. Så kolla hur långt du tar dig istället för hur lång tid det tar.
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 23:23Men om jag springer lika långt i mina intervaller som jag hade gjort på samma tid om jag sprungit allt på en gång då? Är energiförbrukningen densamma mellan dessa då?
Men om jag springer lika långt i mina intervaller som jag hade gjort på samma tid om jag sprungit allt på en gång då? Är energiförbrukningen densamma mellan dessa då?
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 23:36Jag skulle säga att det har väldigt lite betydelse, men med ditt upplägg fick du ju 25 min gång också. Så totalt fick du ju en högre förbräning än om du nöjt dig med 20 min löpning
Jag skulle säga att det har väldigt lite betydelse, men med ditt upplägg fick du ju 25 min gång också. Så totalt fick du ju en högre förbräning än om du nöjt dig med 20 min löpning
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 10:03Om jag har uppfattat saker rätt ( humanist som jag är) så handlar det om att flytta en massa/kropp från punkt A till B och den energiåtgång som krävs för det. Och då spelar tidsåtgången ingen roll.
Vad som kan påverka är friktion mot underlag men då hand
Om jag har uppfattat saker rätt ( humanist som jag är) så handlar det om att flytta en massa/kropp från punkt A till B och den energiåtgång som krävs för det. Och då spelar tidsåtgången ingen roll.
Vad som kan påverka är friktion mot underlag men då hand
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 11:17Men hastigheten borde väl påverka energiåtgången? Min bil drar ju mer bensin om jag kör fort.
Men hastigheten borde väl påverka energiåtgången? Min bil drar ju mer bensin om jag kör fort.
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 11:36Om man har en bestämd sträcka man tänkt ta sig så spelar det ingen roll om man går eller springer den, man gör av med ungefär lika mycket kalorier.
Om man istället har en bestämd tid man tänkt röra på sig så gör man av med mer kalorier ju fortare man rö
Om man har en bestämd sträcka man tänkt ta sig så spelar det ingen roll om man går eller springer den, man gör av med ungefär lika mycket kalorier.
Om man istället har en bestämd tid man tänkt röra på sig så gör man av med mer kalorier ju fortare man rö
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 11:56Dock bränner löpning mer än gång på samma sträcka. Då man använder mer % av sin energi framåt när man går. I löpningen försvinner en del energi uppåt.
Dock bränner löpning mer än gång på samma sträcka. Då man använder mer % av sin energi framåt när man går. I löpningen försvinner en del energi uppåt.
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 12:23Om det är fettförbränning du är ute efter är det inte först och främst gång ELLER jogging du ska fokusera på utan vilket pulsintervall du ska hålla dig inom för att mest effektivt förbränna fett.
Alltså, rekommendationen är att skaffa en pulsklocka, räcke
Om det är fettförbränning du är ute efter är det inte först och främst gång ELLER jogging du ska fokusera på utan vilket pulsintervall du ska hålla dig inom för att mest effektivt förbränna fett.
Alltså, rekommendationen är att skaffa en pulsklocka, räcke
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 12:37I stort så spelar det ingen roll om man joggar eller går eftersom farten är för liten för att man ska behöva ta hänsyn till luftmotstånd. Det räcker att försöka klara av så många km som möjligt.
Däremot kan givetvis backar, snö, stark motvind, skumpig s
I stort så spelar det ingen roll om man joggar eller går eftersom farten är för liten för att man ska behöva ta hänsyn till luftmotstånd. Det räcker att försöka klara av så många km som möjligt.
Däremot kan givetvis backar, snö, stark motvind, skumpig s