Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning10% ökning - grund?
You need to log in to create posts and topics.

Ja, jag har en liten fundering. Det pratas mycket om den där magiska "10% ökning /x tidsspann" när det gäller att öka sin löpning. Lite smått tokig som jag är så tänker jag då; vad säger man till en soffliggare? Öka med 10%, så ligg kvar lite längre?

Nej

Jag tycker den "tumregeln" är dum och meningslös och borde avskaffas.

Hur tycker du att man gör då, för att hålla koll på att man gör en rimlig ökning och inte förstör för sig?

Magnus, varför är den regeln dum och meningslös? Tycker Du?

Jag använde mig av den regeln som nybörjarlöpare, men tänkte km istället. Funkade klockrent. Först upp till milen (från 4 km) och sen upp till halvmaradistansen. 🙂

Jackie, om Du redan känner

Sylvia, detta är enbart rent hypotetiskt - jag är helt urusel på att springa (även om jag tycker att det är kul!) och kan nog inte ens springa en 3km runda utan att gå/pausa lite!

Därför att det ger helt olika mycket ökningar beroende på var man startar. För mig var det för mycket en gång i tiden. Antagligen är det väldigt individuellt vad man klarar.

Finns det någon grund till den här tumregeln, eller är det bara för att det låte

Jackie, min tumregel är ökning med 2 km i månaden. Det klarar du säkert! 😉

Jackie, OK, men det är fullt tillåtet att varva löpning med gång och ändå öka på sträckan/tiden totalt sett. Nånstans måste man ju börja. 🙂

Magnus, javisst ger det olika ökningar beroende på var man startar. Jag började helt olöptränad på 4 km och ökad

Var grundnivån ligger är naturligtvis individuellt, till största delen beroende på hur mycket man tränade innan ett eventuellt avbrott, eller hur mycket annan typ av träning man är van att köra. Vissa har ingen löpmässig grundnivå utan det är raska promen

10% ökning i veckan ger en fördubbling av löpsträckan var sjunde vecka.

Dvs om man springer 10 km vecka 1 så är man uppe i 20 km vecka 7, 40 km vecka 14, 80 km vecka 21 osv...

Låter som ett väldigt säkert sätt att skada sig på.