Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:31Det säger ju sig självt att det inte går att extrapolera linjärt i evighet. Som så många andra av dessa tumregler.
Det säger ju sig självt att det inte går att extrapolera linjärt i evighet. Som så många andra av dessa tumregler.
Quote from Catharina Brattlin on 12 December 2010, 22:32"Låter som ett väldigt säkert sätt att skada sig på."
Ja, någon som bara springer med benen och inte med huvudet kan säkert skada sig med den metoden. Folk klarar uppenbarligen att skada sig UTAN den metoden också. Eller hur? 😉
Periodisering innebär bl
"Låter som ett väldigt säkert sätt att skada sig på."
Ja, någon som bara springer med benen och inte med huvudet kan säkert skada sig med den metoden. Folk klarar uppenbarligen att skada sig UTAN den metoden också. Eller hur? 😉
Periodisering innebär bl
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:32Man slår i taket ganska fort med 10%-metoden.
Man slår i taket ganska fort med 10%-metoden.
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:34efter 20 år av stillasittande är jag nu efter 21 veckor uppe i 60 km per vecka och inte tillstymmelse till skada....
efter 20 år av stillasittande är jag nu efter 21 veckor uppe i 60 km per vecka och inte tillstymmelse till skada....
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:36Med viloveckor fördubblas löpsträckan var 10 vecka. dvs om man springer 10 km/vecka vecka 1 så blir det:
20 km vecka 10.
40 km vecka 20
80 km vecka 30
160 km vecka 40Så även 10%-regeln måste tillämpas med en stor nypa förnuft.
Med viloveckor fördubblas löpsträckan var 10 vecka. dvs om man springer 10 km/vecka vecka 1 så blir det:
20 km vecka 10.
40 km vecka 20
80 km vecka 30
160 km vecka 40
Så även 10%-regeln måste tillämpas med en stor nypa förnuft.
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:38Är det egentligen ett problem? Hur många med ett normalt liv har tid att ge sig ut att springa 16mil i veckan? Inte jag i alla fall.
Är det egentligen ett problem? Hur många med ett normalt liv har tid att ge sig ut att springa 16mil i veckan? Inte jag i alla fall.
Quote from Catharina Brattlin on 12 December 2010, 22:41Absolut Krister! Och det är ju det jag menar med att man inte bara ska springa med benen utan även med huvudet.
Sen vet jag ju själv att man kan drämma till med en mara efter att bara ha sprungit 28 km som längst, helt utan skador eller känningar öht. De
Absolut Krister! Och det är ju det jag menar med att man inte bara ska springa med benen utan även med huvudet.
Sen vet jag ju själv att man kan drämma till med en mara efter att bara ha sprungit 28 km som längst, helt utan skador eller känningar öht. De
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:41Man ser ju direkt att man lika gärna kan låta bli att tillämpa den. Nämnde jag att jag tyckte den var meningslös? 😉
Men det finns säkert någon som har följt den utan att skada sig under några veckor, där man tagit pauser när det behövts trots att tumreg
Man ser ju direkt att man lika gärna kan låta bli att tillämpa den. Nämnde jag att jag tyckte den var meningslös? 😉
Men det finns säkert någon som har följt den utan att skada sig under några veckor, där man tagit pauser när det behövts trots att tumreg
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:42Jag ökade från 42 km till 180 km på 2 år och från 180 km (förra året) till 245 km i år - skadefri. Klart att det krävde planering och förstånd men långt ifrån någon omöjligthet och långt ifrån unikt.
Edit: i maxsträckor alltså, träningsmässigt ökade jag
Jag ökade från 42 km till 180 km på 2 år och från 180 km (förra året) till 245 km i år - skadefri. Klart att det krävde planering och förstånd men långt ifrån någon omöjligthet och långt ifrån unikt.
Edit: i maxsträckor alltså, träningsmässigt ökade jag
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:42Jag tror väldigt få kommer upp ens till mängden vecka 30 utan att skada sig. Möjligen om man är runt 25 år och man. 🙂
Jag tror väldigt få kommer upp ens till mängden vecka 30 utan att skada sig. Möjligen om man är runt 25 år och man. 🙂