Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning10% ökning - grund?
You need to log in to create posts and topics.

Kör som det känns bra säger jag. (t+)

Ja, är det 10%/månad så är det bara att byta ut ordet vecka mot månad i mina beräkningar ovan...

Christer, nu vet jag inte om det var mig Du pratade med, men jag pratar om ökning på de sk långpassen. Dvs ett i veckan. Inte springer väl löpare långpass på 26 km en vecka för att tio veckor senare springa 67 km? Jag har aldrig sett någon öka och öka och

Har varit en klassisk diskussion.

Jag skulle säga att det beror helt på om du har sprungit förut eller inte och ålder. Men ska jag hugga till med något: någon som aldrig har motionerat förut i min ålder, kanske en mil.

Yngre och/eller vältränad, kanske

Fast det är klart, 10km/månad är ju inte mycket... Säg 40km första månaden - det blir efter ett år 126km/månad dvs drygt 3mil/veckan inte sån anmärkningsvärd ökning!

Sylvia: Jag pratade bara för mig själv samtidigt som jag räknade lite...

Christer: min tabell grundade sig på Sylvias beräkning att om man la in viloveckor så skulle man gå från 5 km till 10 km på 10 veckor. Dvs en fördubbling av löpsträckan var 10:e vecka.

Hela min protest mot 10%-regeln är att den håller inte i längden. Den

@Fredrik
Så det du hugger till med är att någon i min ålder (20) som har tränat lite förut skulle kunna dra till med 2-3 mil helt plötsligt?

Någon som kan bekräfta/motsäga om "an average person" kan eller inte kan göra detta?

För mig låter det jättemyck

Du skrev: "10% ökning i veckan ger en fördubbling av löpsträckan var sjunde vecka. "

Det var det jag opponerade mig mot!

Jackie: Var det mig du pratade med?