Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning10% ökning - grund?
You need to log in to create posts and topics.

För närvarande springer jag de kortare passen på 8km för att jag råkar ha en sådan slinga här. Annars har jag aldrig sprungit kortare än en mil på raken, även om det har gått väldigt lång tid, uppemot ett år sedan förra passet.

Ja, jag skulle påstå att o

Jag tycker 10% hur man än räknar är en hyfsad tumregel.
Ökar man för mycket måste farten bli lägre och skadorna färre.
Till slut vill kroppen inte mer.

Detta att öka från ca. 20K till 60K på för "få" veckor är nog ovanligt, men jag känner ett antal av ru

Ok. Om jag räknar så blir det mer exakt en ökning med 1,9487 var 7 vecka. Det avrundade jag till 2 och det är givetvis så att avrundningsfelet blir större och större ju längre man håller på.

Nej, jag talade med Fredrik som nu lade in en edit så att jag förstod vad han menade - vilket jag hade missuppfattat!

Ber om ursäkt för att jag var otydlig först.

Från 5 km till 10 km på tio veckor är inte alls oöverkomligt eller omöjligt. Likaså från milen till halvmaran på tio veckor låter sig göras också. Sen tror jag, som sagt, att på träningspass brukar de allra flesta nöja sig med upp till max 4 mil, om de är

10%-regeln gäller väl fart också? Ökar man farten med 10% ska man inte öka sträckan samtidigt t.ex.

Hoppas jag inte rörde till det för er nu. Ni verkar ha fullt upp med att räkna sträckor. 😉

Ja precis, man skall öka farten som max med 10% per vecka. Tjena...

Jag har hört att regeln gäller skosstorlek också, man skall öka max 10% i skostorlek per vecka, men bara om man inte också ökar storlekena på buffen. Eller var det midjemåttet som max fi

Magnus, är Du inte Off Topic nu? Av respekt för TS, och oss andra, tycker jag att Du omedelbart återgår till ämnet och kanske bidra med något matnyttigt istället för att bara dissa, som Du hitills har gjort, och tramsa. Som Du gjorde nu.

Nej, varför tycker du jag är off-topic? Ämnet är 10%-regeln, och grunden till den. Det finns ingen grund, däremot är det många som "hört" den, liksom man har "hört" andra 10%-regler om fart och sträcka. Mitt råd till nybörjare är att ignorera den helt.