Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimning100/50 meter
You need to log in to create posts and topics.

Tack för tipsen Torbjörn, det är så svårt att veta hur och vad man ska träna, det är en helt ny sport för mig. Just det där med att behålla tekniken är väl nyckeln. Jag har ingen vidare teknik än, men den lilla jag har försvinner ju helt så fort jag komme

haha - det är långt till nästa år 🙂

För mig tog det ca 3 års träning 3-4 ggr/vecka att komma ner till 1.30-fart på 1500m. Sen kapade jag ca 4 sek per hundra för varje år jag tränade. 1.30 borde alltså vem som helst klara med lite tid och vilja! Jag är n

Jag är långsam på bassängsimningen: får jobba mig om jag skall hålla under 2 minuter på hundringarna. Ändå lyckades jag hålla en snittfart strax under 1:50 på sommarens Ironmantävling, så man skall inte underskatta vilken hjälp en våtdräkt kan ge :-).

Ja

Torbjörn,
det är bra, det ger hopp att höra att en talanglös kan bli så bra 🙂 Men generellt är talang överskattat, det är träning som gäller. Talangerna är de som sitter på läktaren och berättar om hur bra de kunde bli...

Christer, ja du hade väl ri

Men hur blir man sådär snabb då? Antar att det inte ger så mycket med distansträning. Är det intervaller som gäller?
I går körde jag ett pass med "paddlar" (har inga riktiga så jag använde motståndshandskar som man har vid vattenträning) och dolme, 4*200

Annika, du bör lägga en väldigt stor andel av din simträning på teknikövningar. Titta på alla små barn 11-12 år. De är för små för att riktigt veta hur de ska ta ut sig, men ändå simmar de ifrån oss. De simmar "bara" avslappnat och rätt.

Paddlar kan man

Anders, kruxet är att vattnet kan bli för varmt för våtdräkt... Därför har jag bestämt mig för att lära mig att simma i höst/vinter. Det är säkert femte året i rad! 🙂

Torbjörn, talanglös? Du? Sluta skämta nu 🙂

Christer, jag kan redovisa hur många tävlingar som helst (från ålder 8 till 18) där jag varit bland de tre sämsta. Ett starkt minne är SUM-SIM 1979 där jag inte ens kvalificerade mig för kvalet...

Att jag idag är riktigt hyfsad för min ålder beror främs

Då kanske det finns hopp för mig! Jag siktar på att ligga i topp i M50! 🙂

Och det jag undrar är ju förstås om det finns hopp för en som börjat lära sig vid 33 års ålder? Svaret fick jag häromdagen när jag läste att Gordo Byrn började simträna efter 30 års ålder och han har klarat en IM-simning på 49 minuter! Det är häftigt när