Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning2+2 km ger det något ?
You need to log in to create posts and topics.

Att "hela passet skulle vara bortkastat" tycker jag verkar vara onödig skrämselpropaganda. Sanningen är väl att effekten av styrketräningen inte blir 100% utan bara säg 90%? Du får helt enkelt lyfta 10% tyngre vikter för samma styrketräningseffekt som om

plus att styrketräning och lyfta vikter inte är ekvivalenta begrepp!

På gym utförs nog den mesta styrketräning genom att lyfta vikter, men visst är ordmärkning en rolig sport.

Om det bara är skorna du har med dig och du vill slippa ryggan rekommenderar jag en sko i vardera näven. Jag brukar ofta springa delar av passen barfota (när det är barmark...) och gör så då. Kortare sträckor funkar det alldeles utmärkt.

Det här är gruppen "Löpning" och därför antog jag att man pratar om styrketräning för löpare och den bedrivs ofta och bra med tex pilatesboll som redskap eller helt utan redskap.

Nu är det väl ändå så att de där 2 km löpning till gymmet inte ger den konditionseffekt som skulle spoliera styreträningen eller viceversa. Alternativet att gå direkt in från bilen och börjar hiva skrot utan uppvärmning är knappast att föredra.

Efter att ha läst TS första inlägg antog i varje fall jag att det var styrketräningen som var prioriterat.

Om TS i själva verket är en löpare som undrar över hur man tränar med pilatesboll, så har det gått mig helt förbi, det erkänner jag.

Musklerna blir varma av att hiva skrot (med lägre vikter). Att köra uppvärmning på löpband (tex) ger inte så mycket, om något.

Jag tror fortfarande att Fredrik själv är bäst lämpad att bedöma vad han avsåg med sin fråga.

Löpning till gymmet blir perfekt uppvärmning för andra pass på gymmet men inte går man in och ställer sig på ett löpband om man redan är klädd för utomhuslöpning? (H)