Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning2 km på 10 minuter hjälp!
You need to log in to create posts and topics.

Jag ska göra polisens fystester om ca 2 månader och då är kravet för tjejer 2km på 10 minuter.
Dom kommer att springas på 400 m bana inomhus.
Sprang häromdagen 2 km på löpband allt va jag hade och då tog det 10:17, värmde även upp innan med 1 km på 6 min

Spring i sub 5 så långt du orkar. Vila någon dag. Upprepa tills du är uppe i två km.

Det är för varmt att springa på band, även inomhus är fartvinden bra kylning jämfört med att springa på stället. Bandet är kanske inte kalibrerat? Har det lagom lutning?

På 2 månader kan du också träna dig väsentligt mkt bättre. Spring lite längre och lu

Jag har också svårt att springa snabbt på band, handlar nog om att jag har svårt att slappna av och få flyt i löpningen då. Görs testet på bana så spring ute eller på bana.

Vi hade något liknande när jag gick i skolan på högstadiet för en massa år sedan

Du har ju ett väldigt väldefinierat mål som ska nås om två månader. Man kan naturligtvis se olika på det, själv hade jag struntat i allt annat och fokuserat på just det. Det finns ingen anledning att hålla på med allmän löpning i vad som verkar vara en ko

Fredrik sa det bra. Först och främst tror jag att du fixar det i morgon, om det var en tävlingssituation. Och det är det väl vid tester? För det andra, om du inte är van vis hastigheten, så bara att vänja ben, kropp och knopp gör att du klarar det. Spring

Jag ska prova att köra 5km på måndag och lägga in intervaller om 400 m.
Och som någon sa att köra 2 km passet en gång i veckan. Kan vara bra att springa lite längre sträckor så att 2 km känns lätt.

Kanske räcker med att värma upp 500m istället för 1 km

Som Magnus säger är det nog viktigast att fokusera på farten. 2km är ingen sträcka och tio minuter ingen tid att tala om. Vänjer du dig vid farten löser det sig. Snarare tror jag som Magnus antyder att det är bättre att satsa på intervaller i betydligt hö

Lyssna på Fredrik o Magnus - håller med helt o hållet!

Fina råd har du fått. Annars tror jag som en del andra att du klarar det redan nu, med rätt inställning och lite adrenalin i kroppen 😉 Nyfiken fråga, var hittar man en inomhusbana som mäter 400 meter? Jag trodde inomhusbanorna var 200 meter. Lycka till p