Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning4 x 4 minuters intervaller
You need to log in to create posts and topics.

Här är en ganska intressant norsk artikel angående intervallträning.

4x4 min intervaller - snabbaste vägen till framgång??
God skiform med 4x4 intervalltreningTrene effektivt! Intervju med Ulrik Wisløff
Alle idrettsutøvere ønsker maksimal effekt av den t

Skannade artikeln. I stort sett vettigt, men jag är skeptisk till att man lanserar en visst sorts pass som undergörande. Likväl som att köra 4x4 kan man förstås köra 16 minuter rakt av och få bättre effekt. Om man klarar det.

Jag är också skeptisk till h

Innehåller ungefär samma som i Idrott & Kunskap nyss, där svensk expertis pekade på att korta intervall inte gav mindre effektivitet.

Eftersom kontinuitet är huvudnyckeln till förbättring, är alla knep som kan ge bättre kontinuitet bra! Om 4x4 känns som lagom och kul träning som inte avskräcker motionären från att köra samma pass nästa vecka, och nästa igen, så är 4x4 bra!

Det är därfö

Doh!

I undersökningen de, dvs. Wisleff m.fl, gjorde så var 15/15 ungefär likvärdigt.

Någon mer än jag som försöker köra dessa intervaller? Om man rent tittar på pulsen i alla fall lyckas jag hålla pulsen på en högre nivå med dessa 4 minuters intervaller framför korta intervaller (typ 15/15 och 30/30).

Sen brukar jag iofs lägga på några l

Jag har kört 4x4min sedan jag var på Aktivitus april 08.
Extremt jobbigt, men det skall det väl vara. 🙂

Har för mig att poängen var lite att 15-20 minuter i "överfart" är tillräckligt och du får inte ut mer effekt även om du kör tio minuter till.

Extremt jobbigt kan jag hålla med om. 🙂

Fast det där med överfart, i artikeln skriver de att man skall helst köra det i backe eller med minst 5% lutning på löpbandet. Så jag tycker det låter som om de mer koncentrerar sig på hög puls än hög fart. Själv

Fredrik: Jo 15x15 ska ju va en helt lysande intervallform säg det ju går att hålla på bra länge också