Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 11:26Daniel: 3minutrare is tha shit! "man" får ju inse sina begränsningar... 😉 Har gjort ett intro-pass med 6x3minuter, det kändes hanterbart att bygga vidare därifrån.
G-man: det var en brutalt tilltagen vila. Säker på att du inte kört intervallerna lite vä
Daniel: 3minutrare is tha shit! "man" får ju inse sina begränsningar... 😉 Har gjort ett intro-pass med 6x3minuter, det kändes hanterbart att bygga vidare därifrån.
G-man: det var en brutalt tilltagen vila. Säker på att du inte kört intervallerna lite vä
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 11:32Nja, det är väl inte säkert att du får mindre effekt med mer vila, ffa inte om du faktiskt har kapaciteten att springa så pass länge som 4min i så hög fart att stjärnorna kommer 🙂 då behöver du ju vilan också...
Har i nuläget en del intressanta diskuss
Nja, det är väl inte säkert att du får mindre effekt med mer vila, ffa inte om du faktiskt har kapaciteten att springa så pass länge som 4min i så hög fart att stjärnorna kommer 🙂 då behöver du ju vilan också...
Har i nuläget en del intressanta diskuss
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 11:40Hmm. Att effekten på maximal syreupptagningsförmåga skulle vara större ju mer man orkar på fart/puls högre än Vo2 känns lite skum tycker jag. Möjligtvis att man tränar psyke att hantera större smärta och därmed kommer känna sig "bekvämare" i Vo2-fart efte
Hmm. Att effekten på maximal syreupptagningsförmåga skulle vara större ju mer man orkar på fart/puls högre än Vo2 känns lite skum tycker jag. Möjligtvis att man tränar psyke att hantera större smärta och därmed kommer känna sig "bekvämare" i Vo2-fart efte
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 12:14David: Jo när jag skrev maxfart menade jag ju naturligtvis Vo2maxfart vilket jag brukar räkna som 3000 meters fart... brukar också köra backsprint nån gång ibland och det är ruskigt jobbigt !!!
Anders S: Lite ångest har ju ingen dött av haha =)
Frida Bj
David: Jo när jag skrev maxfart menade jag ju naturligtvis Vo2maxfart vilket jag brukar räkna som 3000 meters fart... brukar också köra backsprint nån gång ibland och det är ruskigt jobbigt !!!
Anders S: Lite ångest har ju ingen dött av haha =)
Frida Bj
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 12:33Nu är iofs intervjun ovan några år gammal men så här står det:
"At vi anbefaler 4 minutters arbeidsperioder er bare av praktisk årsak; alle klarer det!"
I andra artiklar som jag läst tycker de att motionärer kan köra dessa intervaller 2-3 gånger i veckan.
Nu är iofs intervjun ovan några år gammal men så här står det:
"At vi anbefaler 4 minutters arbeidsperioder er bare av praktisk årsak; alle klarer det!"
I andra artiklar som jag läst tycker de att motionärer kan köra dessa intervaller 2-3 gånger i veckan.
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 12:51Efter mitt laktattest fick jag upplägget att ligga på 3.30 4x4min med 3 min vila.
Jag klarade aldrig detta utan som bäst har jag kanske snittat 3.37 och varit fullståndigt slut efter.Skulle jag köra idag kanske det snarare skulle handla om 3.45 i snitt.
Efter mitt laktattest fick jag upplägget att ligga på 3.30 4x4min med 3 min vila.
Jag klarade aldrig detta utan som bäst har jag kanske snittat 3.37 och varit fullståndigt slut efter.
Skulle jag köra idag kanske det snarare skulle handla om 3.45 i snitt.
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 12:55Tror nog det är bättre att hålla koll på pulsen än hastigheten när man kör 4x4 för är ju lättare att få upp pulsen om man tex kör på ett kuperat terrängspår. Skulle jag köra på plant underlag skulle jag rent mentalt ha svårare att genomföra passet.
Tror nog det är bättre att hålla koll på pulsen än hastigheten när man kör 4x4 för är ju lättare att få upp pulsen om man tex kör på ett kuperat terrängspår. Skulle jag köra på plant underlag skulle jag rent mentalt ha svårare att genomföra passet.
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 12:58Jag fokuserar varken på puls eller fart utan på att springa så snabbt som möjligt men ändå klara att jogga under vilan och genomföra alla stegen utan att tappa fart.
Sen efteråt tittar jag på både fart och puls. 🙂
Jag fokuserar varken på puls eller fart utan på att springa så snabbt som möjligt men ändå klara att jogga under vilan och genomföra alla stegen utan att tappa fart.
Sen efteråt tittar jag på både fart och puls. 🙂
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 13:04Det är helt rätt det!! Kör man max ska man inte kunna av läsa fart eller puls på klockan 😀
Det är helt rätt det!! Kör man max ska man inte kunna av läsa fart eller puls på klockan 😀
Quote from Funbeat user on 25 August 2009, 13:59G-man: Jag/Vi vet inte! Det svar jag fick när jag ifrågasatte påståendet att 98% av maxHF var bättre än 94% av maxHF även om båda genererar vo2max var
"men för att utvecklas behövs mer stress, så länge du fortsätter förbättras av 92% så visst kör på det,
G-man: Jag/Vi vet inte! Det svar jag fick när jag ifrågasatte påståendet att 98% av maxHF var bättre än 94% av maxHF även om båda genererar vo2max var
"men för att utvecklas behövs mer stress, så länge du fortsätter förbättras av 92% så visst kör på det,