Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning4 x 4 minuters intervaller
You need to log in to create posts and topics.

Frida- Det svaret var lite luddigt tycker jag. Det svarar inte på vad det är som i så fall utvecklas. Per definition utvecklas maximal syreupptagningsförmåga vid Vo2-max. Om man lägger på ytterligare stress i form av högre procentsats än 100 på Vo2 max få

"per definition utvecklas maximal syreupptagningsförmåga vid Vo2-max."

Joo, men det är inte en definition som gör att ditt vo2max förbättras, utan en reell utveckling och förstärkning av en kapacitet som är avgörande för ditt vo2max. I det här fallet hjä

Tycker denna tråd "tände" till bra... Många bra synpunkter/ideer och ikväll ska jag ut och köra 4x4... Återkommer imorn med rapport. OM jag lever 🙂

Frida: Väldigt intressant om träningslära där... Det som dom flesta löpare glömmer bort är löpekonomi och att träna styrka där av mig själv också! Jag skulle vinna mycket mer i tid på att förbättra tex bålstabiliteten än att öka mitt Vo2max vilket jag tro

Thomas: Jag håller med!
Främst gällande stycke två: men det kanske bara är för att jag är lat och svag 😉 Har mer än en gång smått skämtsamt fått blicken och daddningen "men lilla gumman, ta iiiiii då, visa att du tål lite träning" när jag försökt komma

Jag måste bara fråga en sak i sammanhanget. När man läser om intervaller står det nästan alltid att man inte får köra hårdare än att man klarar hålla samma fart hela passet. Är detta en myt eller ligger det nåt i det? Det känns som kör man 4*4 min i en in

Men gör den det då? Med adekvat vila så ska inte farten behöva sjuka så mycket när du ligger på samma intensitet sett till hjärtfrekvens (hjärtats arbete)....
Och utan adekvat vila mellan så hårda arbetsperioder så kommer du inte att orka ligga på med ma

Frida, tack för bra svar och bra tips också. Flera grejer där som jag inte tänkt på.

Frida: Det skadar ju aldrig att ta i =) bra för psyket om inte annat! Men som det står i artikel att man enbart ska köra 4 x 4 minuters intervaller tror jag inte på utan man måste variera sig och löpning handlar ju om så mycket annat än syreupptagning. Ib

Funderade på det här med VO2 max och trösklar, kanske är det en korkad fråga men jag är inte så bra på det här med intervaller och teorin därikring. Däremot tänkte jag lära mig mer om det. Varför springer man t ex 8*200 meter med 1 minuts vila mellan. Vad