Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:1040 x 30/30?! Går de inte lite långsamt då eller har du bara ordentlig mjölksyratålighet?
R-intervaller: 10-20 x 200-400 i 1500-fart (a.k.a snabbt som tusan), 2 - 3 ggr tidsvila. Filar steget (som för all del är fult som stryk ändå) och gör underverk ment
40 x 30/30?! Går de inte lite långsamt då eller har du bara ordentlig mjölksyratålighet?
R-intervaller: 10-20 x 200-400 i 1500-fart (a.k.a snabbt som tusan), 2 - 3 ggr tidsvila. Filar steget (som för all del är fult som stryk ändå) och gör underverk ment
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:37Henrik: ser ut som en bra grundträningsperiod! brukar fuska lite med det jag tyvärr ska bli bättre iår!! måste få bättre bålstyrka och löpteknik så det måste jag jobba med. Tycker jag ligger på bra fart när jag kör reps brukar snitta på 31,5 när jag kör 1
Henrik: ser ut som en bra grundträningsperiod! brukar fuska lite med det jag tyvärr ska bli bättre iår!! måste få bättre bålstyrka och löpteknik så det måste jag jobba med. Tycker jag ligger på bra fart när jag kör reps brukar snitta på 31,5 när jag kör 1
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:53Nu när man ändå har en samlad intervallexpertis samlad; om jag vill köra backintervaller, kan man slå ihop det med att man kör VO2 max, t ex 15 sek upp för backe / 15 sek lätt nedför? Eller missar man nån viktig effekt?
Jag tränar just nu inför Sörmland
Nu när man ändå har en samlad intervallexpertis samlad; om jag vill köra backintervaller, kan man slå ihop det med att man kör VO2 max, t ex 15 sek upp för backe / 15 sek lätt nedför? Eller missar man nån viktig effekt?
Jag tränar just nu inför Sörmland
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:57Du kan köra 2x1000m vo2max - 6min joggvila till backe - 6x100m backe - 6min joggvila till bana + 2x1000m vo2max. missar inget, innehåller allt 🙂
Du kan köra 2x1000m vo2max - 6min joggvila till backe - 6x100m backe - 6min joggvila till bana + 2x1000m vo2max. missar inget, innehåller allt 🙂
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 22:02Ja Frida kan det här med intervallträning =) låter som ett kanonpass=) själv körde jag ett kul pass förra veckan som låg mellan vo2max & tröskel skulle jag tro. Först en lång seg back tog ca 2.20 uppför och där vilade jag 30 sekunder och sen full sula ner
Ja Frida kan det här med intervallträning =) låter som ett kanonpass=) själv körde jag ett kul pass förra veckan som låg mellan vo2max & tröskel skulle jag tro. Först en lång seg back tog ca 2.20 uppför och där vilade jag 30 sekunder och sen full sula ner
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 22:06Kan säga lite om mina erfarenheter om dagens 4x 4 minuters pass. Hade skitsvårt att komma upp i "normal" intervallpuls... men gick lika fort som när jag hade 185 i puls för nån vecka sen mot 175 nu! vilket tyder på bättre syreupptag. Körde ju intervaller
Kan säga lite om mina erfarenheter om dagens 4x 4 minuters pass. Hade skitsvårt att komma upp i "normal" intervallpuls... men gick lika fort som när jag hade 185 i puls för nån vecka sen mot 175 nu! vilket tyder på bättre syreupptag. Körde ju intervaller
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 22:13Frida, perfekt. i Mitt inplanerade backpass får utgå nästa vecka så kör jag det istället. Bara att ställa ut spyhinken.
Hade varit kul att köra på bana, men backar är så sällsynta i Malmö att trottoarkanterna är fridlysta... tror inte vi har nån bana som
Frida, perfekt. i Mitt inplanerade backpass får utgå nästa vecka så kör jag det istället. Bara att ställa ut spyhinken.
Hade varit kul att köra på bana, men backar är så sällsynta i Malmö att trottoarkanterna är fridlysta... tror inte vi har nån bana som
Quote from Funbeat user on 1 September 2009, 10:07Rolig läsning. Brukar aldrig köra så intensiva intervaller som beskrivs här (trots att det ju är roligare att springa fortare än att springa långsammare!). Kör aldrig mer än runt 90% av maxpuls. Går fint att köra 4-minutare för mig i den hastigheten, orka
Rolig läsning. Brukar aldrig köra så intensiva intervaller som beskrivs här (trots att det ju är roligare att springa fortare än att springa långsammare!). Kör aldrig mer än runt 90% av maxpuls. Går fint att köra 4-minutare för mig i den hastigheten, orka
Quote from Funbeat user on 1 September 2009, 10:39Frida: Beträffande den där länken som du hänvisade till så fanns det en grej om att träna styrketräning i stället för långpass för att förbättra mitokondrierna.
Hur lång tids träning krävs det innan det blir en förbättring av mitokondrierna? Är det fråg
Frida: Beträffande den där länken som du hänvisade till så fanns det en grej om att träna styrketräning i stället för långpass för att förbättra mitokondrierna.
Hur lång tids träning krävs det innan det blir en förbättring av mitokondrierna? Är det fråg
Quote from Funbeat user on 1 September 2009, 15:34För att träna mitokondrierna(MT) på effektivaste sätt så bör man köra med högbelastning. Distanspassen gör inte så stor skillnaden, då MT har en kapcitet som är minst 4-5ggr större en hjärtat.
De två bästa sätten enligt senaste forskningen är högintensi
För att träna mitokondrierna(MT) på effektivaste sätt så bör man köra med högbelastning. Distanspassen gör inte så stor skillnaden, då MT har en kapcitet som är minst 4-5ggr större en hjärtat.
De två bästa sätten enligt senaste forskningen är högintensi