Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning4 x 4 minuters intervaller
You need to log in to create posts and topics.

Jag brukar modifiera 15/15 till 18/12 istället då vila på 15s blir i längsta laget.
På inlines så är det i princip den enda intervallformen jag kör eftersom den är minst känslig för "trafikstörningar".

Hur länge kör du dom intervallerna Fredrik?

Jag försöker köra åtminstone 25 minuter så att det motsvarar 4x4 i tid.

Får ta och testa det snart... Kör du max under dragen då?

Klart det inte är max under dragen! Då klarar man max tre repetitioner. (H)

Exempel:
Mina backsprintpass är nåt av det värsta passet jag kör, när det gäller trötthet:
6x100 m (25 m maxacc, 50 m flyt, 25 m finish), ca 5 minuter vila

Det rör sig alltså om

Passet jag fick från Aktivitus 4x4min syftade inte till att ligga i tröskelfart utan i Vo2max-fart.

Precis som Anders S säger så är "de norska 4x4" menade att vara på (eller över!) vo2max.

Om ex. 190 i puls motsvarar den puls då jag är uppe på vo2max, så tar det ca. 45-50s innan jag når upp till den pulsen i en vo2max-löpning (en löpning i fart som mo

Ok. VO2max-fart.

ddamn! Det där är sjukt jobbigt. Jag klarar som mest 5x4min med 3min vila när jag är i bra form, solen står i rätt läge och stjärnorna säger att allt fungerar. Det händer ungefär 2-3ggr per år och jag har brutalångest i flera dagar innan...

Jag har kört 4x4min en hel del och vilan inför 2:a och 3:e fartsteget är dödsångest.

Men jag kör på för min psykiater brukar säga att ångest är en del av livet och inte hälsovådligt 🙂