Quote from Guest on 18 February 2012, 23:34Halloj alla hurtbullar!
Har nu tagit upp träningen efter ett halvårs uppehåll. Träningen går framåt men mitt mål på kortsikt är att kunna löpa 5 km på 30 minuter den 22/5.
För närvarande kan jag hålla ett tempo på ca 7 minuter men har ingen uthållighet.
Halloj alla hurtbullar!
Har nu tagit upp träningen efter ett halvårs uppehåll. Träningen går framåt men mitt mål på kortsikt är att kunna löpa 5 km på 30 minuter den 22/5.
För närvarande kan jag hålla ett tempo på ca 7 minuter men har ingen uthållighet.
Quote from Funbeat user on 18 February 2012, 23:44Jodå det går. Det är ingen raketfart precis. Ta det lugnt ibörjan och satsa långsiktigt.
Jodå det går. Det är ingen raketfart precis. Ta det lugnt ibörjan och satsa långsiktigt.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 00:01Givetvis så kan du förbättra dig. Men inte så att du nödvändigtvis måste sätta ett kortsiktigt mål på att klara en viss tid på en given sträcka. Bättre är ju då att gradvis öka din träningsmängd. I och med det så kommer du att förbättra dina tider. Varier
Givetvis så kan du förbättra dig. Men inte så att du nödvändigtvis måste sätta ett kortsiktigt mål på att klara en viss tid på en given sträcka. Bättre är ju då att gradvis öka din träningsmängd. I och med det så kommer du att förbättra dina tider. Varier
Quote from Christer Berg on 19 February 2012, 00:22Anledningen till att datumet är just den 22/5 är för att det är då det lokala motionsloppet går.
Anledningen till att datumet är just den 22/5 är för att det är då det lokala motionsloppet går.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 00:30Varför inte testa FIRST, runn less, runn faster? http://www2.furman.edu/sites/first/Pages/FirstTrainingPrograms.aspx
Du springer 3 pass i veckan, ett intervall, ett tempo och ett långdistans.
Du tittar i tabellerna som länkas på siten och utgår från din
Varför inte testa FIRST, runn less, runn faster? http://www2.furman.edu/sites/first/Pages/FirstTrainingPrograms.aspx
Du springer 3 pass i veckan, ett intervall, ett tempo och ett långdistans.
Du tittar i tabellerna som länkas på siten och utgår från din
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 00:30Jag förstår. Men oavsett så borde du sikta på ett mera långsiktigt upplägg. Skulle vilja bli snabbare på 5 km jag med. Men Saker o ting tar tid tyvärr. Man kan sikta på att förbättra sig från år till år. Men svårt att bestämma en viss tid kanske..
Jag förstår. Men oavsett så borde du sikta på ett mera långsiktigt upplägg. Skulle vilja bli snabbare på 5 km jag med. Men Saker o ting tar tid tyvärr. Man kan sikta på att förbättra sig från år till år. Men svårt att bestämma en viss tid kanske..
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 00:32Om man säger att jag har läst mycket löparlitteratur, så är det årets underdrift. Ett av de bästa konkreta råd jag utvunnit därur är att: ta det lugnt, pressa inte. Farten kommer av sig själv. OCH: Ta Det Lugnt.
Varför? Jag har nyss spenderat 7 veckor i
Om man säger att jag har läst mycket löparlitteratur, så är det årets underdrift. Ett av de bästa konkreta råd jag utvunnit därur är att: ta det lugnt, pressa inte. Farten kommer av sig själv. OCH: Ta Det Lugnt.
Varför? Jag har nyss spenderat 7 veckor i
Quote from Christer Berg on 19 February 2012, 17:18Så om jag känner av läget så verkar det som om att 6 minuters tempo KAN vara realistiskt men att det kan kräva mer än vad min kropp klarar i nuläget?
Skada mig är det sista jag vill eftersom jag redan haft träningsuppehåll med påföljande avbryten träning
Så om jag känner av läget så verkar det som om att 6 minuters tempo KAN vara realistiskt men att det kan kräva mer än vad min kropp klarar i nuläget?
Skada mig är det sista jag vill eftersom jag redan haft träningsuppehåll med påföljande avbryten träning
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 18:36Visst är det realistiskt - ju mer otränad du är desto större förbättringspotential har du. Däremot är det kanske inte hållbart i ett längre perspektiv, ökar du tempot för fort ökar ju också risken för skador, ffa om du är otränad och inte har en optimal k
Visst är det realistiskt - ju mer otränad du är desto större förbättringspotential har du. Däremot är det kanske inte hållbart i ett längre perspektiv, ökar du tempot för fort ökar ju också risken för skador, ffa om du är otränad och inte har en optimal k
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 18:39Kom på en sak till - Kroppen tål mer träning om du varierar träningen. Är du otränad och vill öka din kapacitet mer utan att skada dig, variera löpningen med simning och cykel! Och glöm inte styrkan heller helst, typ enkla basövningar som knäböj och utfal
Kom på en sak till - Kroppen tål mer träning om du varierar träningen. Är du otränad och vill öka din kapacitet mer utan att skada dig, variera löpningen med simning och cykel! Och glöm inte styrkan heller helst, typ enkla basövningar som knäböj och utfal