Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning5 km a 6 min tempo = realistiskt?
You need to log in to create posts and topics.

Viktfaktorn är ett problem. Jag har drygt 30 kg extra att dra på för närvarande men det krymper sakta och säkert 😀

Träningsupplägget för närvarande är gåjogg 3 dagar i veckan, ca 45-60 minuter åt gången.
De övriga 4 dagarna tränar jag framför wiiet, ca

Om du verkligen vill så går det.

Jag skulle prova med att köra 2 pass om dagen. 2*xkm och det varannan dag. Dela in tiden du har kvar i tre lika stora delar och fördela träningsmängden på följande vis.

Cykel 1. 2*1.5 km
Cykel 2. 2*2 km och
Cykel 3. 2*

Seriöst, jag tror inte löpning är den bästa träningsformen när man har 30 kg plus. Jo,jag har varit där själv och mer därtill... Tror bara man sliter ut kroppen och skadar sig. Simning eller cykel eller crosstrainer tror jag är klart bättre träningsform u

Håller med Sara, se upp så du inte skadar dig på vägen. Om du tvunget vill springa så se till att ha bra skor, mjukt underlag och variera med mycket gång. Crosstrainer är skonsamt och bra och liknar löpningens rörelsemönster. Den har jag rehabat mig på nä

Har redan "skadat" mig när jag joggade förra året. Ökade mitt distanspass med 4 km på en vecka från 6 km till 10 :@ överbelastade knäna på det.

Det är bland annat därför som jag ställer frågan så jag får en realistisk målsättning och inte springer sönder

Har du tillgång till crosstrainer? Är du på gym? Jag skulle nog vilja vara påstridig och rekommendera crosstrainer till du inte har så mycket övervikt. 30 kg är tungt för knäna att bära. Jag hade inga problem i början (hade 26 kg övervikt) men fick långsa

Har ingen cykel och gym kostar mer än jag är beredd att avvara från mitt aktivitetsstöd med tanke på barnen.

Vi har funderat på att eventuellt införskaffa en billig motionscykel eftersom då kan både sambon och jag nöta på den men vi måste hitta en sådan

Hurtiga promenader som varar länge, det förbränner utav rackarns. Till våren så blir det lite lättare att hitta motivation till dom där promenaderna. Men dom är i princip gratis om du har lager på lager med kläder (det behövs faktiskt inga fancy funktions

Förstår att det vetenskapliga träningsupplägget FIRST inte var intressant.

Ber om ursäkt Anders, jag har inte hunnit kolla länken än. Upplägget som sådant verkar dock intressant.