Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning5 km på 2 veckor!!!
You need to log in to create posts and topics.

Vissa sporter är lättare att bedöma än andra. Min uppfattning av samtliga idrottslärare jag haft (5st) är att de har varit oengagerade. Det måste ju vara tillåtet att lära ut någonting om teknik eller taktik.

Om alla grenar varit lika viktiga hade det känts mer okej, hos oss var det löpning i olika former som gav höga poäng.

Min räddning var de teoretiska proven som också bidrog. Jag lärde mig allt om aerobiskt arbete, olika sorters isar och allt vad det var.

Känns ju helt fel att betygsätta någon som är så pass individuellt.

Detta bevisar bara vad jag sagt tidigare. Vissa lärare är på fel plats. Dom vet fan inte vad dom är där för och hur och på vilka grunder ett betyg sätts.

Så är det bara, tyvärr.

För min egen del så har jag ifrågasatte en av mina lärare och det fick jag

Inte bara springa 5km rakt av och använda resultatet som en måttstock för betyg, nej. Men det kan ju ingå i en helhet och man skulle kunna planera utvärdera och testa att springa igen efter ett genomfört program. Men som jag förstår det är det inte så det

"Eleven kan på ett väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur aktivite

Om läraren inte håller sig till läroplanen borde det väl gå att ta upp med skolledningen?

(Själv hade jag på högstadiet en f.d. elitgymnast som idrottslärare. I hans ögon stod inte konditionsidrott särskilt högt i kurs...)

Jag hade en lärare i gymnastik på högstadiet (86-88) som dittills hade sluppit undervisa flickor då det enligt honom inte var rätt att flickor skulle idrotta. De kunde hålla på med rytmisk gymnastik och dans, men det var det det. Flickorna fick alltså ha

Känns som att min dinosauries system var väldigt bra jämfört med era upplevelser. Alla visste hur man gjorde för att få bättre betyg (och nästan alla fick det), alla fick göra sina favvo-grejjer i perioder, alla fick samma behandling och bedömning, och al

Vi hade betygsättning efter hur snabbt vi sprang 3km på i gymnasiet. Detta resulterade ju till att halva klassen fuskade och vände innan vändpunkten för att inte sumpa sina betyg..