Quote from Guest on 7 April 2010, 15:50Jag har som mål att så småningom kunna springa 5 km på 20 minuter. Jag är 17 år och spelar handboll och har sen januari sprungit 3 ggr i veckan (minst 5 km). När jag tränar springer jag 5 km på runt 28 minuter och tidigt i höstas sprang jag 5 km på 26 min
Jag har som mål att så småningom kunna springa 5 km på 20 minuter. Jag är 17 år och spelar handboll och har sen januari sprungit 3 ggr i veckan (minst 5 km). När jag tränar springer jag 5 km på runt 28 minuter och tidigt i höstas sprang jag 5 km på 26 min
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 16:00Tjaa, ett grundtips är ju alltid ett långpass per vecka plus några fart/intervallpass.
Men spelar/tränar du mycket handboll, skulle jag gissa att du kan hoppa över långpasset - du får den typen av träning där ändå. I så fall skulle jag rösta på t ex tre
Tjaa, ett grundtips är ju alltid ett långpass per vecka plus några fart/intervallpass.
Men spelar/tränar du mycket handboll, skulle jag gissa att du kan hoppa över långpasset - du får den typen av träning där ändå. I så fall skulle jag rösta på t ex tre
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 16:12tror det kan vara svårt att klara den tiden på så kort tid även om man tränar bra
tror det kan vara svårt att klara den tiden på så kort tid även om man tränar bra
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 16:45Jag tror att du skall köra in dig på tempot så fort som möjligt.
Kör 3 km på 12 minuter eller snabbare.
Klarar du inte det så kör 2 km på 8 min
Jogga lugnt ett par km så kör igen.Öka på till 3 resp 4 när du känner att du orkar.
Jag tror att du skall köra in dig på tempot så fort som möjligt.
Kör 3 km på 12 minuter eller snabbare.
Klarar du inte det så kör 2 km på 8 min
Jogga lugnt ett par km så kör igen.
Öka på till 3 resp 4 när du känner att du orkar.
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 17:42Tror också det är svårt, men är man 17 år o har lite lite talang som är det inte alls omöjligt. Som jag skrev är nog lite pepping/stöd från närmaste löpar/friidrottsklubb smart
Tror också det är svårt, men är man 17 år o har lite lite talang som är det inte alls omöjligt. Som jag skrev är nog lite pepping/stöd från närmaste löpar/friidrottsklubb smart
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 17:57.. Kolla Anders Gärderuds Löparbok, fina tipps.
... Mitt tipps, intervallpass 500 & tusingar.. varierande vila.
.. Kolla Anders Gärderuds Löparbok, fina tipps.
... Mitt tipps, intervallpass 500 & tusingar.. varierande vila.
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 18:16Varför just 20min och varför inom så kort tid?
5km på 20min är ju en riktigt bra tid för en tjej. Att på några månader plocka ned tiden från 26 till 20 låter som en smått omöjlig uppgift. Men om du klarar det så vill jag gärna ha receptet! 🙂
Varför just 20min och varför inom så kort tid?
5km på 20min är ju en riktigt bra tid för en tjej. Att på några månader plocka ned tiden från 26 till 20 låter som en smått omöjlig uppgift. Men om du klarar det så vill jag gärna ha receptet! 🙂
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 18:28Kollade din sida och såg Blodomloppet i Malmö i slutet av maj. Nu är det ju så att Blodomloppen sällan är kontrollmätta och kan vara flera hundra meter kortare. Hur det är i Malmö vet jag inte. Men tittar man på resultaten i fjol så klarade 1(!) tjej att
Kollade din sida och såg Blodomloppet i Malmö i slutet av maj. Nu är det ju så att Blodomloppen sällan är kontrollmätta och kan vara flera hundra meter kortare. Hur det är i Malmö vet jag inte. Men tittar man på resultaten i fjol så klarade 1(!) tjej att
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 18:30Allt går.
Håller med tidigare inlägg om att du måste vänja dig vid tempot. Men glöm inte bort att vänja dig vid distansen också. Det är viktigt att du lär dig känna hur långt det är kvar och jämföra med hur kroppen känns. Första gången jag sprang milen v
Allt går.
Håller med tidigare inlägg om att du måste vänja dig vid tempot. Men glöm inte bort att vänja dig vid distansen också. Det är viktigt att du lär dig känna hur långt det är kvar och jämföra med hur kroppen känns. Första gången jag sprang milen v
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 18:4020min för en tjej motsvarar 17:30 för en kille. Respektabelt snabbt. 2:an år 2009 och Blodomloppet i Malmö var goda Erica Rönnhage. Googlar man på henne hittar man SM-medaljer. Visserligen kanske hon inte maxade på Blodomloppet i Malmö, eller så är den ba
20min för en tjej motsvarar 17:30 för en kille. Respektabelt snabbt. 2:an år 2009 och Blodomloppet i Malmö var goda Erica Rönnhage. Googlar man på henne hittar man SM-medaljer. Visserligen kanske hon inte maxade på Blodomloppet i Malmö, eller så är den ba