Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning50 år - men hur springa snabbt?
You need to log in to create posts and topics.

Vad gör jag för fel?
Jag är 48 år och springer mycket och kombinerar detta med fysträning på gym. Jag har tre söner som alla tränar mycket så det gäller att hänga på.

Jag drömmer att springa under 40 minuter på milen men framstegen kommer så sällan att j

Nu är väl inte jag rätt man att svara eftersom jag inte gör 40min på milen. Å andra sidan är jag lite äldre än 50år. 12*2min och 1min vila på 15km/h är väl bra. Men du bör nog köra längre intervaller också. Bland in intervaller på 1000m samt även 2000 och

Kanske inte heller är rätt man, men som nybörjare och 45 år så hände det nåt när jag fick in 2 pass i veckan längre än 21 km. höjde mig helt klart en nivå till där. 🙂 Kim

Jag har inga direkta råd. Vissa av oss har hamnat på en platå helt enkelt, men läs i min egen frustrationstråd från jogg.se:
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=35978

så kanske du får några tips.

Du måste öka din snabbhet. Det gör du genom att springa fortare på träning. Jag började med FIRST för några år sedan och det är verkligen ett bra upplägg. Tre riktigt tuffa pass varje vecka: intervaller 400-1600, snabbdistans 8-16km och distans. Googla...

Stort tack för tipsen! Skall googla och kolla länkar. Som sagt jag snittar 30-40 km i veckan och borde kanske höja ribban lite till. Har trots allt sprungit ett par år nu. Dvs jag tror att kroppen klarar av 5-10% längre pass under en period så att man kom

Jag är några år yngre, min längd är 190 och vikt 68. Det skiljer alltså 20kg mellan oss och där har du nog svaret. Jag springer cirka en mil ett par gånger + 6-8x1000m minst en gång i veckan. Brukar ha 4.30-fart på milen och 3.45-fart på intervallerna.

Jag är 43 år 193 cm och väger 82 kg. Klarar milen sub 40.

1) Har du tävlat med nummerlapp på bröstet? För vissa är det ett sätt att kapa ett par minuter på milen. Allt annat lika.

2) Variera dina kvalitetspass. Stegringslopp, stegar (pyramider), fartle

Håller med Lars K. Det går att vara ungefär lika bra när man är 50 som när man var 25, men man måste ge sig själv tid för återhämtning och det märks inte minst om man blir man skadad. Det tar mycket längre tid för att bli hel igen och om man får problem m

Är 50 år Gammal och medeldistans löpare. Men har till nästa år bara en mål. samma som du en mil under 40 min. Nu 2013 i somras sprang mitt PB 40:53.

Jag föreslå en -två lång pass i veckan kombinerat med kortare intervall eller back träning. Närmare vå