Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning50 år - men hur springa snabbt?
You need to log in to create posts and topics.

Bara en självklarhet : Tiden går och man blir inte fräschare... Så det gäller att lägga målen efter åldern.

Sprang runt 43 på milen då jag var i 25-årsåldern. Men är nu (50+) helt nöjd med att komma under 48. Kroppen svarar sämre på träning helt enkelt.

Andy; fysiologiskt helt klart, men jag tror att inställningen också spelar in ( d v s rent psykologiskt). Med stigande ålder tror jag att det kommer en ovilja mot att utsätta sig mer gentemot träning som gör ont och är riktigt jobbig - d v s tröskel och V

Det krävs många mil i benen för att få den uthållighet som krävs för att klara sub 40 hur snabb man än är.

Om man inte har haft stor träningsmängd tidigare i livet så tar det lång tid att bygga upp den uthålligheten. Då är 3-4 mil i veckan alldeles för l

Jag hade föra året löpträning snitt 1,5 - 2 mil i veckan. Men nådde ändå nästan 40 min. hade PB 40.53. Det här året ska komma under!!! ? Har tänkt öka lite sträckor , men håller annars som vanligt. Vi få se hur det går? 🙂

Säger bara det att två år bak

Klas. (t+)

Man behöver dock ej springa sig till kondition.
Man kan t.ex. vara arbetsnarkoman under förutsättning att man undviker att sitta ned. 🙂

"Det krävs många mil i benen för att få den uthållighet som krävs för att klara sub 40 hur snabb man än är."

Efter ca 7 mil löpning dittills under fjolåret så klockade 38:09 på milen i september.

Nu är jag varken 50+ eller har så värst med erfarenheter

Lite ytterligare information till tiden 38:09 och de sju milen kan kanske vara att jag gissar på att M F är en av Sveriges bästa cyklister i sin gren. Och har några timmar i sadeln.

Det förtar dock inte det viktiga i inlägget att prestationsförmåga alltid är relativ till de förutsättningar som finns. Den enes utmaning är den andres vardag. Så varför är just jämna minuttal ett viktigt mått på prestationen?

Absolut M F. Prestationen sker alltid utefter egna förutsättningar. Det som i absoluta tal är en kakbit för någon kan vara resultatet av en fullsatsning för en annan.

Dags att rapportera!

Jul och nyår blev tyvärr influensatider. Jag beställde Marcus böcker och läste dem ordentligt. Har nu lagt om mitt program och lyssnat på er alla. Ser nu ut så här.

Basperiod - för att öka träningsmängden. ett intervall pass i vecka