Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning50 år - men hur springa snabbt?
You need to log in to create posts and topics.

(t+)

Tackar ! Håller nu tummar till Martin ! Du har lång Sommar och höst att försöka Spräcka 40 min . 🙂
Själv ska göra alla fall en försök att bättra ytterligare . Men först ska slå mitt gamla halv maraton PB. Nu i 14/6 I Finska Ylitornio . 🙂 har mål

Om du sprang milen på 40 borde 1.35 på halvmaran vara ganska enkelt, om du inte är "sprinter"

Håller med Andy.
Med rätt träning för 21km (säg i ca 6 månader) bör du klara 1:28 om halvmaran är flack, asfalt och om det är perfekt väder.:

http://www.runningforfitness.org/calc/racepaces/rp?metres=10000&hr=0&min=39&sec=55&age=50&gender=M&Submit=Calcu

Håller på med medeldistans ! Huvud sträckorna är 400 och 800 meter . Tävlar även sprint ! Men är bäst som Medel distans sträckor . 🙂

Då accepterar ditt blygsamma mål på 21km.
😉

Kul! Grattis! Kommer själv ihåg känslan 🙂

Träna mängd och fart i samma pass gjordes förr.
Som påpekats så behövs mängd för de allra flesta att klara sub. 40 på milen.
Sprintfart behövs ej, men hyfsad sådan.

Ett favoritpass förr var ( tack Anders Gärderud ) att "lufsa" i 2 timmar eller så och

Att Juhani inte är snabbare på milen är kanske inte så konstigt eftersom han är sprinter/medeldistansare. Skulle han satsa på milen skulle han lätt plocka några minuter till 🙂

Tackar! men Leif du låter ju positivt ! 🙂 Jag trodde faktisk inte mig själv att klara Sub. .40 Min. men ni kan gissa vad glad blev jag när hörde resultatet !! 🙂 🙂

Men håller med att jag behöver mera mängd och lugnare löpning. 🙂