Quote from Funbeat user on 16 March 2010, 19:18Här är länken till Cykelcitys webshop, sidan med tempobågar/styren
http://cykelcity.jetshop.se/racercross/styren/tempo-c-168-1.aspx
Här är länken till Cykelcitys webshop, sidan med tempobågar/styren
http://cykelcity.jetshop.se/racercross/styren/tempo-c-168-1.aspx
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 11:46Kanske finns svar på detta någon annanstans men hur funkar det i lopp där drafting är tillåten - får man ha aerobågar då?
Kanske finns svar på detta någon annanstans men hur funkar det i lopp där drafting är tillåten - får man ha aerobågar då?
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 12:17Ur nåt slags regelverk:
Vid tävling med drafting tillåten skall UCI (internationella cykelförbundets) regler gällande landsvägscyklar för draftinglopp (road race)
tillämpas• Cykelramen ska vara av traditionell typ, d.v.s. en triangelram byggd av tre ra
Ur nåt slags regelverk:
Vid tävling med drafting tillåten skall UCI (internationella cykelförbundets) regler gällande landsvägscyklar för draftinglopp (road race)
tillämpas
• Cykelramen ska vara av traditionell typ, d.v.s. en triangelram byggd av tre ra
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 14:54Sen kan man väl tillägga att det är väl oftast i sprintlopp som drafting är tillåtet och där känns aerobågen onödig eftersom tidsvinsten blir försumbar på en sträcka över 20 km.
Sen kan man väl tillägga att det är väl oftast i sprintlopp som drafting är tillåtet och där känns aerobågen onödig eftersom tidsvinsten blir försumbar på en sträcka över 20 km.
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 14:57Försumbar, ja jag säger då det. För mig gör det åtskilliga km/h skillnad i fart. Hur skulle det på nåt vis vara försumbart?
På 20 km skulle jag uppskatta att det handlar om ca 38 mot 35 km/h för min del om det är normalkuperat. Är det snorplatt blir skill
Försumbar, ja jag säger då det. För mig gör det åtskilliga km/h skillnad i fart. Hur skulle det på nåt vis vara försumbart?
På 20 km skulle jag uppskatta att det handlar om ca 38 mot 35 km/h för min del om det är normalkuperat. Är det snorplatt blir skill
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 15:32Tänk nu Rasmus?
Om jag väljer mellan att ligga på rulle eller ligga i aerobåge för att tjäna tid så bör väl rimligen rullen ge mer fart över det korta avståndet?
Så tänkte jag iaf.
Tänk nu Rasmus?
Om jag väljer mellan att ligga på rulle eller ligga i aerobåge för att tjäna tid så bör väl rimligen rullen ge mer fart över det korta avståndet?
Så tänkte jag iaf.
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 15:40Manne har nog rätt där.
Sen är det ju väldigt få tävlingar där drafting är tillåtet i Sverige.
Manne har nog rätt där.
Sen är det ju väldigt få tävlingar där drafting är tillåtet i Sverige.
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 15:51Cyklingen här bör illustrera min tanke.
Teori & praktik går inte alltid hand i hand.http://www.youtube.com/watch?v=Z5bLJ15FFR8
Cyklingen här bör illustrera min tanke.
Teori & praktik går inte alltid hand i hand.
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 16:14Ok, du jämförde det med att ligga på rulle... Det går ju inte långsammare om man draftar med aerobågar, men vinsten är inte lika stor. Sen måste man hamna samtidigt som nån som är ungefär lika stark, och som inte vill hänga av en direkt...
Ok, du jämförde det med att ligga på rulle... Det går ju inte långsammare om man draftar med aerobågar, men vinsten är inte lika stor. Sen måste man hamna samtidigt som nån som är ungefär lika stark, och som inte vill hänga av en direkt...
Quote from Funbeat user on 19 March 2010, 20:50Ja jag sa ju det lite längre upp? 🙂
Ja jag sa ju det lite längre upp? 🙂