Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonAerobågar
You need to log in to create posts and topics.

Här är länken till Cykelcitys webshop, sidan med tempobågar/styren

http://cykelcity.jetshop.se/racercross/styren/tempo-c-168-1.aspx

Kanske finns svar på detta någon annanstans men hur funkar det i lopp där drafting är tillåten - får man ha aerobågar då?

Ur nåt slags regelverk:

Vid tävling med drafting tillåten skall UCI (internationella cykelförbundets) regler gällande landsvägscyklar för draftinglopp (road race)
tillämpas

• Cykelramen ska vara av traditionell typ, d.v.s. en triangelram byggd av tre ra

Sen kan man väl tillägga att det är väl oftast i sprintlopp som drafting är tillåtet och där känns aerobågen onödig eftersom tidsvinsten blir försumbar på en sträcka över 20 km.

Försumbar, ja jag säger då det. För mig gör det åtskilliga km/h skillnad i fart. Hur skulle det på nåt vis vara försumbart?
På 20 km skulle jag uppskatta att det handlar om ca 38 mot 35 km/h för min del om det är normalkuperat. Är det snorplatt blir skill

Tänk nu Rasmus?
Om jag väljer mellan att ligga på rulle eller ligga i aerobåge för att tjäna tid så bör väl rimligen rullen ge mer fart över det korta avståndet?
Så tänkte jag iaf.

Manne har nog rätt där.

Sen är det ju väldigt få tävlingar där drafting är tillåtet i Sverige.

Cyklingen här bör illustrera min tanke.
Teori & praktik går inte alltid hand i hand.

Ok, du jämförde det med att ligga på rulle... Det går ju inte långsammare om man draftar med aerobågar, men vinsten är inte lika stor. Sen måste man hamna samtidigt som nån som är ungefär lika stark, och som inte vill hänga av en direkt...

Ja jag sa ju det lite längre upp? 🙂